چگونه به کاهش آلودگی هوا یاری کنیم؟

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، هوایی که امروز تنفس می کنیم پر از آلاینده های سمی و خطرناک است. آلودگی در محیط زیست می تواند زمین را از زیبایی و تنوع زیستی خود برهاند. هر ساله میلیون ها نفر در سراسر دنیا به دلیل مسائل مختلف مربوط به آلودگی جان خود را از دست می دهند. نکته اصلی برای زندگی سالم شناسایی منابع آلودگی هوا و اجرای راهکارهای عملی است تا بتوانید به جلوگیری از آلودگی هوا یاری کنید. اگر به دنبال فعالیت های زیست محیطی بپردازید، جلوگیری از تبدیل شدن مسائل آلودگی به مسائل بزرگتر تبدیل به یک دغدغه می گردد و در این مطلب سعی نموده ایم تا راه های مختلف کاهش آلودگی هوا را برای شما ارائه می دهیم تا بتوانید خودتان جزئی از افرادی باشید که در این حرکت مثبت سهیم هستند و در جلوگیری از آلودگی هوا در دنیای اطراف خود یاری می نمایند.

چگونه به کاهش آلودگی هوا یاری کنیم؟

کاهش آلودگی هوا با ساده ترین روش ها

هر وقت به سرکار، دانشگاه و یا مدرسه می رویم، از بخاری یا تهویه هوا استفاده می کنیم، پنجره های خود را تمیز می کنیم یا حتی موهای خود را خشک می کنیم، در واقع انتخاب هایی انجام می دهیم که بر آلودگی هوا تأثیر می گذارند. بسیار مواردی هستند که همه ما می توانیم در حرکتی دست جمعی برای کاهش آلودگی هوا انجام دهیم. همه چیز با انتخاب آغاز می گردد. انتخاب نوع سبک زندگی، انتخاب استفاده از وسایل، انتخاب دغدغه مند بودن و انتخاب مسئولیت پذیر بودن از اولین نکاتی است که باید به آن ها توجه کنیم.

با افزایش سطح آلودگی هوا افراد مبتلا به بیماری های ریوی و قلبی در معرض خطر ابتلا به بیماری های دیگر قرار می گیرند و احتیاج به معالجه و صرف هزینه برای سلامتی پیدا خواهند کرد. وقتی سطح آلاینده های هوایی بالا برود، دولت هشدار آلودگی هوا صادر می نماید. بر این حساب وب سایت رسمی شرکت کنترل کیفیت هوا به منظور اطلاع رسانی به مردم آغاز به فعالیت کرد.

بر اساس ممحسابات برنماه جامع کاهش آلودگی هوای تهران همه وسایل نقلیه بیشترین سهم ورود ذرات معلق (PM) و مابقی آلاینده ها به هوا را دارند. بدین ترتیب میزان درصد ذرات معلق و دیگر آلاینده ها برای سواری و وانت 51%، تاکسی 14%، متور سیکلت 28%، مینی بوس 5%، اتوبوس واحد 13%، سایر اتوبوس ها 19% و کامیون 25% محاسبه شده است.

دلایل ایجاد آلودگی هوا

آلودگی اکنون یک اصطلاح همه گیر است که مربوط به یک شهر یا کشور خاصی نمی گردد و دیگر گوش های ما به شنیدن آن عادت نموده است. در طول روز در خصوص اشکال مختلف آلودگی می شنویم و به وسیله رسانه های جمعی درباره آن می خوانیم. آلودگی هوا نوعی از آلودگی است که بدون توجه به این که داخل یا خارج از خانه به سر می برید به یک سری تغییر­های فیزیکی، بیولوژیکی یا شیمیایی در هوا اتلاق می گردد که با ورود هرگونه گازهای مضر، گرد و غبار و دود به جو، زندگی گیاهان، حیوانات و انسان را با کثیف شدن هوا سخت کند.

یکی از دلایل اصلی آلودگی شهر تهران کمبود حمل و نقل پاک، ارزان و سازگار با محیط زیست است. کیفیت پایین خودرو ها نیز عامل تاثیر گذار در ایجاد آلودگی هوا بوده و حضور بی رویه این خودرو ها در خیابان مسائل زیست محیطی زیادی را در شهر ایجاد می نمایند. سن بالای وسایل نقلیه عمومی نیز جزء مواردی است که باید درمورد آن راه چاره های مناسبی پیدا گردد. مهمترین عامل انسانی در ایجاد آلودگی ها عدم رعایت مقررات توسط رانندگان، صاحبان خودرو و شهروندان و عدم مطلعی که منجر به عدم مسئولیت پذیری آن ها می باشد.

برای کاهش آلودگی هوا چکار باید کرد؟

همانطور که گفتیم با انتخاب برای زندگی در شهر بدون آلودگی هوا اولین قدم مهم جهت کاهش آلودگی هوا برداشته ایم. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که تاثیر به سزایی در کاهش آلودگی خواهد داشت.

  • در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. به یاد داشته باشید که چراغ ها، رایانه ها و وسایل برقی را وقتی از آن ها استفاده نمی کنید، خاموش کنید. هرگز نشه فراموش، لامپ اضافی خاموش.
  • از لامپ ها و وسایل کارآمد کم مصرف بهره ببرید.
  • از همسفر در رانندگی به محل کار، دانشگاه و دیگر مکان ها بهره ببرید. استفاده از وسایل نقلیه عمومی توصیه بسیار مهمی است که در روز های آلودگی باید حتما در نظر گرفت. اگر محل کار شما دوچرخه محور باشد، چرا از دوچرخه استفاده نکنیم؟
  • اتومبیل خود را به طور منظم به تعمیر برده و به خوبی از آن نگهداری کنید. دستورالعمل های سازنده را در خصوص نگهداری تغییر روغن و فیلترها و آنالیز فشار لاستیک و تراز چرخ ها اهمیت بالایی دارد.
  • ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی را فقط زمانی که کاملا پر شده اند، به کار بیاندازید.
  • در حد امکان از رنگ­ های حل شونده بهره ببرید و محصولاتی را خریداری کنید که ترکیبات آلی فرار (Low VOC) کم دارند.
  • جاروبرقی ها دوستدار محیط زیست به وفور در بازار با قیمت مناسب پیدا می گردد، حتما از آن ها برای محیط خانه و دیگر فضاهای بسته بهره ببرید.
  • خودروی سواری خود را بیش از اندازه روشن نگه ندارید.
  • باغ یا باغچه خود را رشد دهید. مطمئن باشید یاری بسیار زیادی به کاهش آلودگی هوا و زندگی سبز خواهید کرد.پ
  • لباس خود را بر روس رخت آویز خشک کنید تا اینکه از دستگاه های خشک نماینده لباس بهره ببرید.
  • از محصولات قابل بازیافت بهره ببرید.
  • یکی از منابع مهم مصرف انرژی صرف فراوری کاغذ می گردد پس از استفاده کامل کاغذ اطمینان حاصل کنید.
  • اطرافیان خود را نسبت مسائل آلودگی هوا مطلع کنید.

سالانه 4000 تا 5000 هزار شهروند تهرانی به دلیل مواجهه مستقیم با ذرات معلق و دیگر آلاینده ها جان خود را از دست می دهند و تاثیرات جبران ناپذیری را از خود بر جای می گذارند. همچنین آلودگی هوا صدمه مالی زیادی برای شهر ها در پی دارد و برنامه های سازنده برای کاهش آلودگی هوا هزینه های بالایی دارد. با ایجاد حس مسئولیت در خود و دیگران برای زندگی سالم تر قدم برداشته و اقدامات لازم را به کار گیریم و به سادگی به کاهش آلودگی هوا یاری کنیم.

منبع: الی گشت

به "چگونه به کاهش آلودگی هوا یاری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه به کاهش آلودگی هوا یاری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید