15 غذای مفید که هنگام سرماخوردگی باید بخورید

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، وقتی سرما می خورید، مصرف مواد غذایی مناسب از هر وقت دیگری مهم تر می گردد. بعضی از مواد غذایی دارای خواصی هستند که در جنگیدن با بیماری ها به بدن یاری می نمایند. این مواد غذایی باعث بهبود سریع و برطرف بعضی از علائم بیماری می شوند.

15 غذای مفید که هنگام سرماخوردگی باید بخورید

1. سوپ مرغ

سال ها است که برای درمان سرماخوردگی، اولین گزینه ای که به فکر هر کس می رسد، سوپ مرغ است. البته دلایل قانع نماینده ای هم برای این معروفیت وجود دارد. با درست کردن یک سوپ مرغ ساده، می توان منبع ایده آلی از ویتامین ها، مواد معدنی، کالری و پروتئین در اختیار داشت. در هنگام بیماری، بدن به این مواد، احتیاج زیادی دارد. سوپ مرغ، علاوه بر مواد نام برده، منبع خوبی برای تأمین الکترولیت و مایعات است. مایعات و الکترولیت ها برای آبرسانی به بدن لازم هستند؛ به ویژه زمانی که زیاد به دستشویی می روید. در مواقعی که دچار تب هستید هم، احتیاج بدن به مایعات افزایش پیدا می نماید.

پژوهشی درباره فواید سوپ مرغ در هنگام بیماری نشان داده است که سوپ مرغ بیش از هر مایع دیگری برای تخلیه مخاط بینی مفید است. شاید به علت بخارات گرم این غذا، خاصیت ضداحتقان در آن وجود دارد و التهاب بینی را کاهش می دهد. علت دیگر اثرگذاری سوپ مرغ در برطرف سرماخوردگی وجود اسیدآمینه ای موسوم به سیستئین (cysteine) در آن است. ان-استیل سیستئین (N-acetyl-cysteine) نوعی سیستئین است که مخاط بینی را تجزیه می نماید، دارای خواص ضدویروسی است و اثرات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی هم دارد.

سوپ مرغ مانع از فعالیت سلول های سفید خون موسوم به نوتروفیل می گردد. این سلول ها می توانند باعث بروز علائمی مانند عطسه و کیپ شدن بینی شوند. این خاصیت سوپ است که موجب درمان برخی از انواع سرماخوردگی و آنفولانزا می گردد.

2. آبگوشتآبگوشت هم مانند سوپ مرغ منبع مناسبی برای تأمین آب بدن در هنگام مریضی و سرماخوردگی است. آبگوشت طعم خوبی دارد و حاوی کالری، ویتامین ها، مواد معدنی مانند مهمیم، کلسیم، فولات و فسفر است. اگر آبگوشت را همان طور داغ نوش جان کنید، به علت وجود بخار گرمی که دارد به بهبود احتقان بینی هم یاری خواهد نمود. این غذای خوشمزه، در تأمین آب بدن در هنگام بیماری مؤثر است. برخی اوقات، در هنگام بیماری، معده کمی ناراحت می گردد و امکان هضم و دفع مواد جامد هم سخت می گردد. به همین دلیل، مصرف مایعاتی مانند آبگوشت می تواند به برطرف این مشکل هم یاری کند.

اگر به سدیم حساسیت دارید، یادتان باشد که آب گوشت یا سوپ های آماده ای که در فروشگاه ها عرضه می شوند، حاوی مقدار زیادی نمک هستند. رعایت دستور غذایی صحیح پختن آبگوشت باعث می گردد تا کالری مناسب، پروتئین و مواد مغذی بیشتری نسبت به سوپ به بدن تان منتقل گردد. البته برخی ادعاها درباره خواص استخوان و آب گوشت ریشه های علمی ندارند و احتیاج به انجام تحقیقات بیشتری درباره آنها وجود دارد.

3. سیرسیر دارای خواص بی شماری است. از این ماده غذایی، قرن های متمادی برای درمان انواع بیماری ها استفاده شده و خواص ضدمیکروبی، ضدویروسی و ضدقارچ دارد. سیر به تقویت سیستم ایمنی بدن هم یاری می نماید. تعداد پژوهش های اندکی حاکی از اثرگذاری سیر بر درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بوده اند. اما به هر حال برخی از مطالعات هم اثربخشی این ماده را در درمان بیماری های نام برده تأیید نموده اند.

بنا به یک پژوهش، افرادی که بیشتر از سیر مصرف می نمایند، کمتر از دیگران بیمار می شوند. در این مطالعه، گروهی که سیر مصرف می کردند تا 70 درصد کمتر از گروه دیگری از افراد تحت پژوهش که فقط دارونما استفاده می کردند، به بیماری دچار شده بودند. این افراد در صورت ابتلا به بیماری هم به طور میانه 3.5 روز سریع تر از گروه دیگر بهبود پیدا می کردند. تحقیقاتی هم وجود دارد که نشان می دهند مصرف سیر و مکمل های عصاره سیر کهنه باعث تقویت سیستم ایمنی و بهبود سریع تر آنفولانزا و سرماخوردگی می گردد. اضافه کردن سیر به آبگوشت و سوپ هم طعم آنها را بهبود می بخشد و هم به افزایش خواص درمانی این غذاها یاری می نماید.

4. شیره نارگیلآبرسانی به بدن در هنگام بیماری یکی از مهم ترین کارهایی است که باید انجام بدهید. به ویژه، زمانی که دچار تب، تعریق زیاد، اسهال یا استفراغ می شوید، باید جلوی کاهش الکترولیت ها و آب بدن خود را بگیرید. آب و شیره نارگیل یکی از برترین مواد برای تأمین آب بدن در هنگام بیماری است. شیره نارگیل هم خوش طعم و شیرین است و هم گلوکز و الکترولیت برای آبرسانی یا هیدراته کردن بدن دارد. بنا به تحقیقات، شیره نارگیل بعد از تمرینات و حرکات ورزشی و اسهال خفیف برای تأمین آب بدن مناسب است. در ضمن شیره نارگیل نسبت به مایعات مشابه دیگر بیشتر با معده سازگاری دارد.

تحقیقاتی که درباره نارگیل روی حیوانات صورت گرفته است، نشان می دهد که شیره نارگیل از استرس اکسیداتیو جلوگیری می نماید و باعث کنترل قند خون هم می گردد. اگر تا کنون شیره نارگیل مصرف ننموده اید، بهتر است با مقدار اندکی از آن، مصرف را آغاز کنید، زیرا برخی از پژوهش ها نشان می دهد که این ماده نسبت به سایر نوشیدنی های مشابه، نفاخ تر است.

5. چای داغچای داغ برای بیماری های متعددی از جمله آنفولانزا و سرماخوردگی مفید واقع می گردد. مانند سوپ مرغ، چای داغ هم خاصیتدرمان التهاب و احتقان دارد و باعث می گردد تا مخاط سینوس ها تخلیه شوند. البته داغ بودن چای به برطرف التهاب یاری می نماید اما حواس تان باشد که داغ بودن بیش ازحد هم موجب آزردگی گلو خواهد شد.

برخی از افراد فکر می نمایند که کافئین موجود در چای باعث تخلیه آب بدن شان می گردد، اما باید گفت که جای نگرانی نیست. زیرا مقدار کافئین موجود در برخی از انواع چای، آن قدری نیست که بخواهد موجب بی آب شدن بدن گردد. به عبارت دیگر، مصرف چای در طول روز نه تنها باعث انتقال مایعات و آبرسانی بهتر به بدن می گردد، بلکه به برطرف احتقان و التهاب هم یاری می نماید.

علاوه بر اینها، چای حاوی ماده ای موسوم به پُلی فِنول است که در گیاهان یافت می گردد و دارای خواص بسیار زیادی است. پلی فنول ها مزایای زیادی به همراه دارند؛ از خواص آنتی اکسیدان و ضدالتهاب بگیرید تا ویژگی هایی که از سرطان جلوگیری می نمایند. تانِن یکی از انواع پلی فنول موجود در چای است. این ماده هم به عنوان آنتی اکسیدان عمل می نماید و هم خواص ضدویروسی، ضدباکتریایی و ضدقارچ دارد.

نتایج یک پژوهش ثابت نموده است که تانیک اسید موجود در چای سیاه می تواند مقدار یک نوع باکتری رایج در گلو را کاهش بدهد. در مطالعه ای دیگر، مصرف چای ختمی باعث کاهش رشد آنفولانزای مرغی در لوله های آزمایشگاه شد. چای اِکیناسه یا سرخارگل هم باعث کاهش دوره آنفولانزا و علائم آن می گردد. در مطالعات بالینی تعیین شده است که انواع مختلفی از چای برای درمان گلودرد و درمان سرفه مؤثر واقع می شوند. این ویژگی ها موجب می گردد تا چای ماده ای مهم در رژیم غذایی یک فرد بیمار باشد.

6. عسلعسل دارای خواص ضدمیکروبی قوی است و ترکیبات ضدباکتری دارد. خواص ضدمیکروبی عسل آن قدر زیاد است که از زمان مصریان باستان تا کنون از آن به عنوان ماده ای برای پانسمان زخم استفاده می گردد. برخی از شواهد، حاکی از آن است که عسل برای تحریک سیستم ایمنی بدن هم مفید واقع می گردد. تمام این ویژگی ها از عسل ماده ای فوق العاده برای درمان بیماری ها، به ویژه درمان گلودردی می سازد که نتیجه عفونت میکروبی است.

هر چند تحقیقات نشان می دهد که مصرف عسل برای از بین بردن سرفه مؤثر است، اما بچه ها زیر 12 ماه نباید از آن استفاده نمایند. اگر می خواهید از خواص ضدمیکروبی، آبرسانی و برطرف سرفه در عسل بهره ببرید، بهتر است نصف قاشق چای خوری از آن را (یعنی حدود 2.5 میلی لیتر) با یک لیوان شیر گرم، آب یا یک فنجان چای ترکیب و میل کنید.

7. زنجبیلیکی از معروف ترین خواص زنجبیل، ضدتهوع بودن آن است. زنجبیل در تسکین تهوع بارداری و تهوع ناشی از داروهای درمان سرطان به یاری شما می آید. این ماده، عملکردی مشابه داروهای ضدالتهاب ضداستروئیدی دارد؛ در ضمن خواص آنتی اکسیدانی، ضدسرطانی و ضدمیکروبی هم در آن مشاهده می گردد. پس اگر حالت تهوع و استفراغ دارید، زنجبیل برترین ماده ای است که می توانید امتحان کنید.

حتی اگر درگیر تهوع و استفراغ هم نیستید، با مصرف زنجبیل از مزایای فوق العاده آن بهره مند خواهید شد. برای مصرف زنجبیل می توانید آن را در پخت غذا به کار بگیرید یا به صورت دم نموده و نوشیدنی مصرف کنید.

نوشیدنی ها و موادی که طعم زنجبیل دارند هم در برخی از فروشگاه ها وجود دارند اما یادتان باشد که این مواد باید دارای مقدار واقعی زنجبیل باشند؛ نه فقط طعم و اسانس آن.

8. غذاهای پرادویه و تندغذاهای پرادویه مانند فلفل قرمز حاوی ماده ای موسوم به کاپساسین هستند که با لمس آن هم حالت سوزش و تندی به شما دست خواهد داد. خاصیت بی حس نمایندگی این مواد، باعث شده تا در ساخت ژِل ها و پَچ های درمانی از آن استفاده گردد. مصرف مواد تند و پرادویه در بیشتر افراد باعث سرازیر شدن آب بینی، تخلیه مخاط و پاکسازی سینوس ها می گردد. البته مطالعات علمی زیادی در این باره صورت نگرفته است ولی ظاهرا و بنا به تجربه های فردی، کاسپاسین به روان شدن مخاط بینی یاری می نماید. مثلا اسپری هایی که حاوی کاسپاسین هستند، به برطرف احتقان و خارش بینی یاری می نمایند. مصرف موادی که در آنها کاسپاسین وجود دارد، مانع از کیپ شدن و گرفتگی بینی می گردد و مخاط را روان می نماید.

برخی از پژوهش ها هم ثابت نموده اند که مصرف کپسول های حاوی کاسپاسین برای برطرف مشکلاتی نظیر سرفه مزمن مفید است. کاسپاسین از مقدار حساسیت نسبت به محرک ها در گلو می کاهد. ظاهرا برای برطرف مشکلاتی که گفته شد باید چندین هفته به طور روزانه، کاسپاسین مصرف کنید. البته درصورتی که دچار ناراحتی های معده هستید، نباید زیاد از ادویه جات بهره ببرید، زیرا این مواد در برخی از افراد باعث نفخ، تهوع و درد می شوند.

9. موزمصرف موز در هنگام بیماری هم فکر بسیار خوبی است. موز هم خوشمزه است و هم مواد مغذی و کالری دارد. ضمن اینکه راحت می توانید آن را بجوید و نوش جان کنید. به خاطر همین ویژگی ها است که از آن در بخشی از رژیم ضدتهوع برات (BRAT) استفاده می گردد. رژیم برات شامل موز (bananas)، برنج (rice)، پوره سیب (applesauce)، نان تُست (toast) می گردد. وجود فیبر محلول در موز یکی دیگر از خواص آن است. در صورت دچار بودن به اسهال، مصرف موز با وجود فیبرهایی که دارد باعث درمان خواهد شد. در برخی از بیمارستان ها برای درمان اسهال بیماران از پودر موز استفاده می گردد.

10. بلغور جوی دوسربلغور جو دوسر هم مانند موز شیرین و خوش خوراک است. یعنی به راحتی می توان آن را مصرف کرد. ضمن اینکه در هنگام بیماری، مواد معدنی، کالری و ویتامین به بدن می رساند. در هر نصف فنجان بلغور جوی دوسر، حدود 5 گرم پروتئین هم وجود دارد. کنترل قند خون و تقویت سیستم ایمنی از مزایای دیگر مصرف بلغورجوی دوسر است. مطالعه ای که روی موش ها صورت گرفته، نشان داده است که وجود فیبری موسوم به بتاگلوکان (beta-glucan) در بلغور جوی دوسر به کاهش التهاب روده یاری می نماید و موجب از بین رفتن علائمی چون نفخ، اسهال و انقباضات رودوی می گردد. بهتر است برای مصرف بلغور به سراغ محصولات پر از شکر مصنوعی حاوی این ماده نروید و در عوض خودتان به بلغور طبیعی کمی عسل یا میوه اضافه کنید.

11. ماستماست هم یکی از برترین موادی است که در هنگام بیماری می توان مصرف کرد. در هر فنجان ماست، حدود 8 گرم پروتئین و 150 کالری وجود دارد. خنکی این ماده باعث تسکین گلو هم می گردد. ماست سرشار از کلسیم، مواد معدنی و ویتامین است. برخی از ماست ها دارای پروبیوتیک مفید هستند. شواهد نشان می دهد که پریوبیوتیک از ابتلا به سرماخوردگی در بچه ها و بزرگسالان جلوگیری می نماید. ضمن اینکه در صورت بیمار شدن، فرایند بهبود را سرعت می بخشد و احتیاج به مصرف آنتی بیوتیک را کم می نماید. تحقیقی که روی بچه ها انجام شد، نشان داد که مصرف ماست، بهبودی را حدود 2 روز جلو می اندازد و علائم بیماری را هم به نسبت 55 درصد، کاهش می دهد.

صحبت های ضدونقیضی درباره افزایش یا عدم تأثیرگذاری ماست بر مقدار مخاط بینی در هنگام بیماری مطرح می گردد، اما هیچ یک دقیقا اثبات نشده اند. در هر حال، اگر مصرف لبنیات باعث وخیم تر شدن احتقان در هنگام بیماری می گردد، باید از مواد تخمیری تولید شده حاوی پروبیوتیک دیگر یا مکمل های پروبیوتیک بهره ببرید.

12. برخی از میوه هامیوه ها هم در دوران بیماری به یاری شما می آیند. میوه ها دارای ویتامین، فیبر و مواد معدنی هستند؛ به همین دلیل می توانند از سیستم ایمنی بدن حمایت و حفاظت نمایند. برخی از میوه ه حاوی ماده ای به نام آنتوسیانین هستند که نوعی فلاونید یا رنگیزه به شمار می رود و در میوه هایی با رنگ آبی، قرمز و بنفش، مانند توت فرنگی، بلوبری، تمشک و کرن بری (Cranberry) وجود دارد. آنتوسیانین موجود در این میوه ها، آنها را به موادی مغذی با خاصیت ضدمیکروبی و ضدویروسی تبدیل می نماید و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن هم می گردد.

مطالعات فراوان هم ثابت نموده اند که عصاره میوه های حاوی آنتوسیانین از حمله ویروس ها و باکتری های رایج به سلول ها جلوگیری می نماید. ضمن اینکه به تقویت واکنش های سیستم ایمنی هم می انجامند. در میان میوه ها، خواص ضدمیکروبی و ضدویروسی انار بسیار زیاد است. انار در برابر باکتری سالمونلا و اشریشیا کلی مقاومت می نماید. مطالعات مختلف هم نشان داده اند که زردینه (رنگیزه) موجود در مکمل ها، تعداد روزهای سرماخوردگی را 40 درصد کاهش می دهد. برای درمان گلودرد و بیماری، میوه ها را با یک کاسه ماست یا بلغور جوی دوسر ترکیب کنید. استفاده از ماست یخی و درست کردن یک اسموتی خوشمزه هم مفید خواهد بود.

13. آووکادوآووکادو میوه عجیبی است. این میوه دارای کالری اندک و چربی بسیار زیاد است. آووکادو حاوی چربی های تک سیرنشده مفیدی است که در روغن زیتون هم یافت می گردد. علاوه براینها، منبعی سرشار از مواد معدنی، فیبر و ویتامین است. در هنگام بیماری آووکادو مصرف کنید؛ زیرا دارای کالری، ویتامین و مواد معدنی مورد احتیاج بدن است. ضمن اینکه بافت آووکادو نرم است و آن را بدل به ماده ای خوش خوراک برای جویدن و بلع می نماید. وجود اولئیک اسید در این میوه باعث حفاظت از سیستم ایمنی بدن می گردد و از التهاب هم می کاهد.

14. گیاهان با برگ سبزوقتی مریض هستید باید تمام مواد معدنی و ویتامین های لازم برای بدن را مصرف کنید تا دچار کمبود نشوید، اما قضیه این است که با رژیم غذایی مورد استفاده در این دوران، چنین کاری کمی سخت می گردد. گیاهانی مانند کاهوی رومانیایی، کلم بروکلیو اسفناج سرشار از ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند. ضمن اینکه منابع غنی از ویتامین C، ویتامین K، ویتامین A و فولات هم هستند. سبزیجات با برگ های تیره هم ترکیبات مفیدی مانند آنتی اکسیدان دارند که از سلو ل ها در برابر تخریب محافظت می نمایند و با التهاب می جنگند. این گیاهان و سبزیجات، خواص ضدمیکروبی هم دارند.

با برگ های اسفناج برای خودتان یک املت یا کوکوی مغذی و پر از پروتئین درست کنید یا به این پیشنهاد توجه کنید: کمی کلم بروکلی را به اسموتی میوه ای که دوست دارید، اضافه کنید. عجیب است اما خاصیت دارد.

15. ماهی سالمونماهی سالمون یکی از برترین منابع تأمین پروتئین در وقت مریضی و ناخوشی است. سالمون نرم و لطیف است و به راحتی خورده می گردد و پروتئین زیادی دارد. این ماهی دارای اسیدهای چرب امگا 3 است و خواص ضدالتهابی فراوانی دارد. علاوه بر پروتئین، ماهی سالمون دارای ویتامین و مواد معدنی هم هست. مثلا ویتامین D که بیشتر افراد با کمبود آن روبرو هستند، به مقدار قابل توجهی در ماهی سالمون یافت می گردد. ویتامین D در عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

در آخردر نهایت برای اینکه زودتر از بستر بیماری بلند شوید باید به مقدار کافی استراحت کنید، مایعات بنوشید و مصرف مواد مغذی را در برنامه غذایی تان جای بدهید. برخی از مواد غذایی برای بدن در هنگام مریضی بسیار لازم و مفید هستند. البته مصرف هیچ ماده ای به تنهایی تأثیری در فرایند درمان ندارد، ولی رعایت رژیم غذایی صحیح به بهبود علائم بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون

به "15 غذای مفید که هنگام سرماخوردگی باید بخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 غذای مفید که هنگام سرماخوردگی باید بخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید