5 معجزه توسعه پایدار در رشد کسب و کار
به گزارش وبلاگ اخبار جدید، هدف اصلی از ایجاد توسعه پایدار، شکل دهی آینده ای بهتر و پایدارتر برای همه ما، چه در کشور خودمان و چه در سراسر دنیاست.

توسعه پایدار راه چاره هایی را برای الگوهای فانی ساختاری، اجتماعی و اقتصادی توسعه ارائه می دهد تا بتواند از بروز مسائلی همانند نابودی منابع طبیعی، تخریب سامانه های زیستی، آلودگی، تغییرات آب و هوایی، افزایش بی رویه جمعیت، بی عدالتی و پایین آمدن کیفیت زندگی انسان های حال و آینده جلوگیری کند اما تمرکز توسعه پایدار بسیار گسترده تر از توجه صرف به محیط زیست است.
گاهی این ذهنیت به وجود می آید که رعایت اصول توسعه پایدار بیشتر یک تعهد تحمیل شده از سوی جامعه بین المللی است اما مثال های مختلف و مطالعات فراوانی وجود دارد که ثابت می نماید تعهد به پایداری می تواند سودآوری و نقش مؤثری در رشد تجارت ها و کسب وکارها داشته باشد.
در ادامه پنج علتی که همراه شدن با توسعه پایدار می تواند به رشد و توسعه بیشتر کسب وکارتان منتج گردد را آنالیز می کنیم.
مقدار تقاضا رو به افزایش است
مردم حاضرند هزینه بیشتری برای یک محصول سازگار با محیط زیست بپردازند. بر اساس تحقیقات اجرا شده، نسل جوان بیش از دو برابر پدر و مادرهایشان (75 درصد در مقابل 34 درصد) احتمال تغییر عادات مصرف خود را برای کاهش تأثیرات محیطی دارند. در نتیجه این افراد مایلند هزینه بیشتری برای محصولات ساخته شده از اجزای طبیعی (90 در مقابل 61درصد) بپردازند.
آنها بعلاوه به دریافت خدمات از شرکت های دارای مسؤولیت اجتماعی هم اقبال بیشتری (80 در مقابل 48 درصد) نشان می دهند. توجه به این نکته می تواند به فراوری محصولاتی منجر گردد که با استقبال بیشتری از سوی مشتریان روبه رو می گردد و حتی حاشیه سود بیشتری ایجاد می نمایند.
این روزها بسیاری از برندهای معروف و بین المللی فراورینماینده پوشاک به سمت استفاده از الیاف بازیافتی رفته اند. این شرکت ها اطلاعاتی را در مورد این که محصول از چه مواد بازیافتی ساخته شده در اختیار شما قرار می دهد. بعلاوه به مشتریان می آموزند که البسه را به گونه ای نگهداری و مصرف نمایند که به محیط آسیب نرساند.
در میان نگرانی دنیای برای کره زمین، پیروی از جریان دوستدار محیط زیست می تواند به جذب مخاطبان تازه منجر گردد. سلیقه مردم تا حد زیادی تغییر نموده است؛ فقط در پی خرید نبوده، بلکه در پی مفاهیم ارزشمند هستند و دوست دارند به نحوی در دنیا اثربخش باشند.
هزینه ها کاهش می یابد
در سال 1384شمسی/ 2005میلادی، یکی از اَبَرشرکت های خرده فروشی بین المللی والمارت به صورت کامل اولویت های اصلی شرکت خود را به سمت استفاده از منابع تتازهپذیر انرژی و رساندن مقدار فراوری پسماند به صفر تغییر داد.
هفت سال بعد، این مجموعه پیروز شد به علت مدیریت کارآمد پسماند و برنامه ریزی بازیافت، 231 میلیون دلار به لطف پروژه های استفاده از منابع تتازهپذیر انرژی و برنامه ضایعات صفر هم 150 میلیون دلار بیشتر پس انداز کند.
مدرسه بازرگانی اِن وای یو استرن (NYU Stern)در یک مطالعه تحقیقاتی رابطه عملکرد اقتصادی با اجرای سیاست های توسعه پایدار را در شرکت ها آنالیز نموده است.
59 درصد از پاسخ دهندگان بهبود یا ثبات نتایج را در مقایسه با روش های سرمایه گذاری سنتی تأیید کردند و فقط 14درصد از مجموعه های شرکت نماینده در این تحقیقات نتیجه اقتصادی استفاده از این نوآوری ها را منفی اعلام کردند.
در مجموع اصول توسعه پایدار به نحوی عمل می نمایند که از هدررفت سرمایه، انرژی و منابع جلوگیری کند. بنابراین به کارگیری آنها در مجموعه های کسب وکاری هم می تواند با کاهش هزینه های اقتصادی، انرژی، زمان و... در نهایت به بهبود برآیند اقتصادی شرکت ها منجر گردد.
متخصصان بااستعداد وفادارتر می شوند
کارکنان و مشتریان شما به زودی از یک نسل خواهند بود؛ البته اگر تا به حال نشده باشند. جوانان در پی شغلی مؤثر هستند که برای جامعه ارزش ایجاد کند.
معمولا نخبگان و افراد با استعداد در پی کارفرمایی هستند که دیدگاه روشنی از سهم خود در اقتصاد و پایداری داشته باشد.
اجرای اهداف سازمان ملل متحد و استفاده از راهکارهای توسعه پایدار می تواند یکی از عوامل تأثیرگذار در جذب و حفظ استعدادها گردد.
آمارهای منتشرشده در سال 2019 میلادی نشان می دهد که 70درصد از 1000 نفر متقاضی کار در کشورهای پیشرفته، به مقدار توجه و برنامه های شرکت برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار در کشورشان و دنیا برای انتخاب شغل توجه می نمایند.
بعلاوه در این مطالعات معین شده 30 درصد از افراد شرکت نماینده گفته اند شغل قبلی خود را به علت آسیب های شدید شرکت و نداشتن برنامه ای برای توسعه پایدار ترک نموده اند بنابراین معین است اگر افراد خارج از فشارهای اقتصادی در شرایطی قرار بگیرند که گزینه های مختلفی برای درخواست کار داشته باشند، اولویت اولشان همکاری با مجموعه هایی خواهد بود که برای خود مسؤولیت اجتماعی قائل هستند.
اعتبار بیشتری در اکوسیستم کسب وکار به دست می آورید
یاری به جامعه بدون شک به کسب و کار شما اعتبار بیشتری می بخشد. این موضوع نه تنها میان مشتریان و کارکنان تان وجهه بهتری برایتان می سازد بلکه حتی در صنف و زیست وبوم کسب وکاری که مشغول فعالیت هستید هم درجه اعتبارتان افزایش خواهد یافت. حتی در بعضی موارد چنین فعالیت هایی می تواند در اخذ بعضی مزایا برای کسب وکارتان از سوی نهادهای دولتی هم مؤثر باشد.
کسب وکاری که با ایجاد سبک کاری همسو با نیازهای جامعه فعالیت می نماید بدون شک با محبوبیت بیشتری در جامعه روبه رو خواهد بود و در پی آن توجه سازمان ها و نهادهای دولتی هم به چنین مجموعه های مورد توجهی بیش از کسب وکارهای معمول خواهد بود.
جذب سرمایه داخلی و همکاری های بین المللی ساده تر می گردد
زمانی که مجموعه ای برنامه ای همسو با جریان های بین المللی و نیازهای روز دنیا پیاده سازی کند، یعنی علاوه بر اهداف اصلی کسب وکارش به اهداف عالی تر هم فکر نموده و برای آن هم برنامه ریزی داشته است.
به کارگیری برنامه های توسعه پایدار علاوه بر یاری به توسعه پایدار جامعه، به توسعه مطمئن تر و پایدار شرکت هم یاری می نماید بنابراین سرمایه گذاران با اطمینان خاطر بیشتری از آینده چنین کسب وکارهایی می توانند روی آنها سرمایه گذاری نمایند.
از طرفی این حس را خواهند داشت که ضمن سرمایه گذاری سودآور، به مسؤولیت اجتماعی خود در برابر جامعه هم با این سرمایه گذاری تا حدی عمل نموده اند.
مشابه این موضوع در مورد سرمایه گذاران بین المللی و شکل گیری همکاری های بین المللی وجود دارد؛ توسعه پایدار به زبان مشترکی میان تمام جوامع تبدیل شده است. زمانی که یک شرکت یا سرمایه گذار خارجی، مجموعه شما را همسو با اهداف و برنامه ریزی های خود بداند، حس نزدیکی بیشتری خواهد داشت و با اشتیاق بیشتری وارد همکاری خواهد شد.
عسل اخویان طهرانی - دانش / روزنامه وبلاگ اخبار جدید
برگرفته از: Entrepreneur
منبع: جام جم آنلاین