7 نکته که هنگام خرید قطعات کامپیوتر حتما باید به آن ها توجه کنید

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، اگر جز آن دسته از افرادی هستید که فکر می نمایند هنگام خرید قطعات کامپیوتر نیازی نیست که همه آن ها باکیفیت و نسبتا گران باشند، این مطلب را حتما تا خاتمه مطالعه کنید.

7 نکته که هنگام خرید قطعات کامپیوتر حتما باید به آن ها توجه کنید

هنگام خرید قطعات کامپیوتر بسیاری از افراد فکر می نمایند اگر قرار باشد با سیستم خود بازی نمایند، فقط داشتن یک کارت گرافیک قدرتمند می تواند راهگشا باشد. آن ها سعی می نمایند گرافیک گران قیمتی را تهیه نمایند اما در عوض برای خرید مادربرد، پردازنده، پاور و حتی کیس خیلی هزینه نمی نمایند. عدم توجه به قطعات مهمی نظیر مادربرد، هارد، پاور و کیس می تواند باعث گردد تجربه لذت بخشی که از سیستم خود انتظار داشتیم در عمل کاملا تغییر پیدا کند و برعکس گردد. اگر می خواهید با این مشکل روبرو نشوید، قبل از خرید قطعات کامپیوتر حتما این مطلب را بخوانید.

1. پردازنده های دو هسته ای

با معماری کنونی پردازنده های کامپیوتر که حتی از 24 هسته و 32 رشته پشتیبانی می نمایند، پردازنده هایی که از 2 هسته و 4 رشته بهره می برند دیگر خیلی برای رفع کردن احتیاجهای ما توانایی لازم را ندارند. این روزها نرم افزار و بازی ها به قدری سنگین شده اند که نمی توان انتظار داشت با یک سیستم ضعیف هم بگردد برترین بازدهی را هنگام کار با آن ها دریافت کرد.

بسیاری از بازی های کنونی روی پردازنده اینتل سلرون G6900 اجرا نمی شوند. پردازنده هایی نظیر AMD Athlon 3000G و اینتل پنتیوم G7400 هم عملکرد بسیار ناپایداری در انجام بازی ها از خود به نمایش می گذارند به گونه ای که شما عملا در انجام بازی ها پیوسته با لگ روبرو خواهید شد.

در حال حاضر برترین و مناسب ترین راه برای اینکه بتوانید در انجام بازی ها عملکرد پایداری دریافت کنید این است که تراشه های هشت رشته ای اینتل Core i3010100F یا i3-10105F را بخرید. این ها حداقل تراشه هایی هستند که می توانند در انجام بازی ها تجربه خوبی را برای شما به ارمغان بیاورند. اگر نمی توانید با خرید این تراشه ها دیگر برای یک کارت گرافیک خوب هزینه کنید، باید سعی کنید یک گرافیک دست دوم بخرید چون در غیر این صورت نمی توانید به هدفی که دارید دست پیدا کنید. البته می توانید به سراغ پردازنده هایی با گرافیک داخلی قدرتمند بروید مثل رایزن 5 5600G که برای انجام بعضی از بازی های روز احتیاج شما را به گرافیک مجزا رفع می نماید. اگر هم بودجه شما اندکی فراتر می رود، می توانید Core i3-12100F را بخرید که تراشه قدرتمندی در نوع خود به شمار میرود.

2. رم های یک کاناله

در دوران رم هایی با فناوری DDR4 و DDR5، سرعت رم اهمیت بسیار زیادی پیدا نموده است. وقتی شما از یک استیک رم استفاده می کنید و آن را هم در کنار پردازنده ای قرار می دهید که کنترلر حافظه دو کاناله دارد، در واقع سرعت حافظه رم را به نصف کاهش می دهید. شاید اگر سیستم شما گرافیک قدرتمندی داشته باشد در انجام بازی ها با مشکل روبرو نشوید و سیستم به اصطلاح گلوگاه نکند اما اگر از گرافیک داخلی خود پردازنده استفاده می کنید این مشکل کاملا خود را نشان می دهد.

حافظه های رم این روزها از 4 گیگابایت شروع می شوند تا 64 گیگابایت و حتی بیشتر. اما پیشنهاد ما به شما خرید رم هایی است که حداقل 8 گیگابایت هستند که در واقع این مقدار اکنون تبدیل شده به حداقل مقدار حافظه رم مورد احتیاج برای انجام بازی ها یا مولتی تسکینگ و وب گردی و… . حتی برای کارهای سبک هم این روزها پیشنهاد می گردد حتما یک کیت شامل دو رم 8 گیگابایتی بخرید که هم به صرفه تر است و هم اینکه عملکرد خوب سیستم شما را در انجام بسیاری از کارها تضمین می نماید.

قیمت یک رم 32 گیگابایتی خیلی با دو رم 16 گیگابایتی فرقی ندارد. اگرچه مدل دوم اندکی گران تر است اما حداقل خیالتان آسوده خواهد بود که از تمام پتانسیل آن استفاده می کنید. فقط زمانی به سراغ رم های تکی بروید که یک رم دقیقا مشابه همان درون سیستم شما وجود داشته باشد.

3. حافظه ذخیره سازی (هارد) کند

این روزها بسیاری از شرکت ها برای اینکه تجربه خوبی را برای کاربران خود به ارمغان بیاورند، درون بیشتر سیستم های از پیش کانفیگ شده، حداقل 128 گیگابایت SSD هم در کنار یک HDD با ظرفیت 1 ترابایت و سرعت 7200 دور بر دقیقه قرار می دهند. این روزها SSDهایی با قیمت بسیار مناسب هم وجود دارند که می توانند سرعت سیستم شما را دگرگون نمایند. اگر به این فکر می کنید که نمی خواهید هنگام وب گردی، بوت شدن سیستم، بارگذاری بازی ها و… خیلی سرعت بالایی را از سیستم خود داشته باشید و همان هارد می تواند وظیفه خود را به خوبی ایفا نماید، به نظر می رسد حداقل در دوره ای که اکنون در آن حضور داریم، اشتباه می کنید.

هاردها اگرچه در مقایسه با SSD ظرفیت بسیار بیشتری را در مقایسه با هزینه پرداختی در اختیار شما قرار می دهند اما حتما باید یک SSD را در کنار هارد خود برای انجام کارهای مهم در اختیار داشته باشید. برای مثال پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری X/S از SSD به عنوان حافظه داخلی پیش فرض بهره می برند. همین موضوع سبب شده توسعه دهندگان روند توسعه بازی را به گونه ای انجام دهند که چندین فایل کوچک به صورت همزمان بتوانند در SSD بارگذاری شوند. اتفاقی که اگر هارد دیسک داشته باشید رخ دادنش ممکن نیست.

این روزها در اختیار داشتن حداقل 240 یا 256 گیگابایت SSD در کنار 1 ترابایت HDD با سرعت 7200 دور بر دقیقه از واجبات خرید سیستم به شمار میرود. هزینه چنین SSD هم از 1 میلیون تومان فراتر نمی رود اما رفاه و لذتی که در اختیار شما قرار می دهد کاملا ارزشش را دارد.

4. مادربرد ضعیف

گاهی اوقات هنگام خرید قطعات کامپیوتر سری به بخش مادربرد فروشگاهی می زنید و می بینید بعضی از آن ها بسیار شلوغ هستند و قطعات زیادی روی آن ها سوار شده اما بعضی دیگر بسیار خلوت تر و کم جزئیات تر به نظر می رسند. در نگاه نخست متوجه می شوید که کدام یک از آن ها کیفیت بیشتری دارند و باید بگوییم درست هم فکر می کنید. مادربردی که چیز خاصی جز دو اسلات رم و چندین خازن بزرگ و کوچک روی خود ندارد، کیفیت به مراتب پایین تری در مقایسه با مادربردی دارد که از چهار اسلات رم و جزئیات بیشتری برخوردار است.

هنگام خرید سیستم، آینده نگر باشید. شما قرار نیست لپ تاپ بخرید که امکان تعویض قطعات آن بسیار محدود باشد. سیستم را یک بار می توان خرید و برای چند سال فقط ارتقایش داد. به همین دلیل هم هست که می گوییم مادربرد را حتما باکیفیت بخرید چون در نهایت همه چیز روی آن نصب می گردد. از رم گرفته تا پردازنده و گرافیک و SSD، این مادربرد است که تعیین می نماید شما می توانید سیستم را ارتقا دهید یا خیر.

بنابراین هنگام خرید مادربرد، فقط به خود اجازه دهید که صفحه تازهترین ها را چک کنید. نهایتا محصولی که برای یک سال قبل بوده هم می تواند گزینه مناسبی باشد. یک مادربرد خوب در اطراف VRAM (مخفف عبارت Voltage regulator modules) نزدیک پردازنده یک هیت سینک (ماژول خنک نماینده) دارد به این معناست که عملکرد آن از لحاظ کنترل دما خوب است و امکان تغییر پردازنده را هم خواهید داشت. در غیر این صورت این امکان بسیار محدود خواهد بود.

دو قابلیت دیگری که معمولا در بردهای مقرون به صرفه قیمت دیده نمی شوند، استاندارد PCIe 4.0 و درگاه M.2 دوم است که می توانید به آن ها SSD اضافه کنید. اگر رابط دوم SSD ساتا باشد، انتقال اطلاعات بسیار کندتر از حالتی خواهد بود که شما یک SSD را به درگاه PCIe مادربرد خود متصل کنید. در نتیجه باید هنگام خرید مادربرد به این نکته توجه داشته باشید که برد یکی از مهم ترین قطعات هر سیستم است که باید قابلیت های فراوانی داشته باشد تا دست شما را برای ارتقای قطعات مختلف در آینده باز بگذارد.

5. کیس

وقتی در پی خرید قطعات کامپیوتر با بیشترین مقدار بازدهی در ازای هزینه پرداختی هستید، کیس احتمالا آخرین چیزی است که به فکر تان خواهد رسید. چون تأثیری در عملکرد سیستم ندارد و گاهی اوقات از یک سری قطعات سیستم هم گران تر است. به همین دلیل بسیاری ها ترجیح می دهند در همان کیس قدیمی خود (اگر امکانش باشد) سیستم تازه را نصب نمایند.

اما به خاطر داشته باشید با کمی جست و جو در اینترنت و فروشگاه های مختلف می توانید به کیس هایی دسترسی داشته باشید که هم قیمت مناسبی دارند و هم عملکردشان عالی است. مشکل همه کیس های مقرون به صرفه قیمت این است که کیفیت ساخت پایینی دارند. فیلترهای هوا اگر وجود داشته باشند روکش پلاستیکی ندارند که از خم شدنشان جلوگیری گردد، ورقه ها به قدری نازک هستند که چرخش دیسک هارد یا فن باعث می گردد به لرزش در بیایند، چرخه هوا برای خنک سازی درون آن ها به خوبی صورت نمی گیرد، سیستم کابل کشی ضعیفی دارند و بسیاری از مسائل دیگر.

خرید یک کیس خوب در همان وهله نخست بسیار بهتر از خرید کیسی است که بعدا قرار است شما را به دردسر بیندازد. بنابراین یک بار برای خرید یک کیس خوب ولی مالی هزینه کنید و تا چندین سال آسوده خاطر از سیستم خود لذت ببرید و نگرانی خاصی هم از بابت وجود مشکل در صورت ارتقا و خرید سیستم تازه نداشته باشید.

یک مشکل مهم اینجاست که بسیاری از کیس های مقرون به صرفه قیمت برای چندین سال پیش هستند و در نتیجه از قابلیت های خوبی نظیر سیستم مدیریت کابل یا چرخه هوا بهره نمی برند. بدین ترتیب شما موقع اسمبل کردن اصلا نمی دانید باید با کابل های اضافه چه کنید یا چطور آن ها را پنهان کنید که مزاحم دیگر قطعات نباشند. از طرفی یک کیس قدیمی اصلا به شما این فضا را نمی دهد که بدون باز کردن تمامی قطعات بتوانید مثلا یک خنک نماینده را برای پردازنده خود نصب کنید. تقریبا تمام قطعات دیگر باید از درون سیستم خارج گردد تا شما بتوانید یک کار بسیار کوچک مثل تمیز کردن بعضی از قطعات را انجام دهید.

بعلاوه بعضی از کیس ها سیستم پاور معکوس ندارند. یعنی پاور در قسمت بالا و در کنار پردازنده قرار می گیرد که این نوع طراحی مدت زمان زیادی است منسوخ شده چرا که در آن موقع پردازنده ها احتیاجی به خنک نماینده های حرفه ای نداشتند اما حالا چرا. در نتیجه پاور در پایین سیستم قرار می گیرد تا کاربر بتواند برای پردازنده هم یک خنک نماینده شخص ثالث تهیه کند. بعضی از کیس ها حتی پورت USB-3.0 هم در بخش جلویی خود ندارند!

6. پاور با استاندارد پایین

تصور کنید بعد از خرید قطعات کامپیوتر متوجه شده اید که توان مصرفی آن در کل 300 وات است. به فروشگاه سر می زنید و در پی مقرون به صرفه ترین پاوری هستید که بتواند احتیاج شما را رفع کند. به یک نمونه تقریبا 20 دلاری بر می خورید که 480 وات هم توان دارد. از اینکه توانسته اید پاور خوبی را با قیمت پایین پیدا کنید راضی می شوید ولی هنگامی که می خواهید آن را به سیستم متصل کنید می بینید خبری از کانکتور کارت گرافیک نیست.

متوجه می شوید که این پاور اصلا کانکتور کارت گرافیک ندارد و به صورت میانه هم فقط می تواند 330 وات خروجی دهد. بدون استاندارد بازدهی +80، نمی توان پاور خوب و باکیفیتی خرید چون اصلا تعیین نیست به چقدر انرژی احتیاج دارد تا بتواند سیستم را تغذیه کند. اینکه انتظار داشته باشیم کابل های آن پوشش محافظ داشته باشند یا قابل جدا شدن باشند کاملا انتظار عبثی است؛ چون این پاورها همینکه بتوانند یک سال به درستی کار نمایند هم جای تعجب دارد.

نکته اینجاست که پاور واقعا قطعه مهمی است. پاور برق مورد احتیاج سیستم را تأمین می نماید و باید آنقدر حرفه ای باشد که هنگام نوسان، قطعی برق یا مسائلی از این دست از قطعات مراقبت کند. پاور باید کابل های باکیفیتی داشته باشد که با نگاه نخست بگردد به کیفیت آن ها پی برد. اگر نمی توانید از پس هزینه پاورهای ماژولار که کابل های قابل جدا شدن دارند بر بیایید، پیشنهاد ما به شما خرید مدل های نیمه ماژولار یا معمولی با استاندارد بالاست.

7. کارت گرافیک اشتباه

مسئله ای که می تواند هنگام خرید قطعات کامپیوتر کار دستتان بدهد، خرید کارت گرافیک اشتباه است. شما می توانید برترین کارت گرافیک موجود را با توجه به بودجه خود بخرید اما وقتی آن را به سیستم متصل می کنید و انتظار دارید یک بازی معمولی را با فریم ریت خوب به نمایش بگذارد، می بینید که کاملا ضعیف ظاهر می گردد. اینجا مشکل از کارت گرافیک نیست؛ کافی است یک ابزار مانیتور شرایط سخت افزار دانلود نموده و هنگام بازی رفتار منابع سخت افزاری را کنترل کنید، آن وقت است که می بینید پردازنده نهایت توان خود را استفاده می نماید اما گرافیک در حالت استراحت به سر می برد.

این دقیقا مسئله ای است که بسیاری از گیمرها ندانسته با آن روبرو می شوند یعنی گلوگاه سخت افزاری. نکته اینجاست که معمولا گرافیک باید نهایت توان خود را در انجام کارهای گرافیکی سنگین به کار بگیرد و پردازنده اندکی کمتر تحت فشار باشد. اگر برعکس این باشد یعنی پردازنده با 100٪ توان خود فقط توانسته جوابگوی 70٪ توان کامپیوتر باشد. در نتیجه این اتفاق گرافیک تمام قدرت خود را بکار نمی گیرد و بازی هم به خوبی اجرا نمی گردد.

علاوه بر این ها باید به استاندارد پشتیبانی شده هم دقت کرد. شما نمی توانید یک کارت که از 4 مسیر PCIe بهره می برد را روی یک سیستم با قطعات PCIe نصب کنید و انتظار داشته باشید عملکرد خوبی هم داشته باشد. می توانید سری به وب سایت pc-builds زده و با وارد کردن تعیینات سیستم خود ببینید آیا گلوگاه اتفاق می افتد یا خیر.

بعلاوه وقتی یک کارت گرافیک خوب متناسب با سیستم خود انتخاب کردید، باید به تعداد فن های آن هم دقت کنید. اگر سیستم بی سر و صدایی می خواهید تصور نکنید با خرید یک کارت تک فن می توانید به هدف خود دست پیدا کنید. اتفاقا کارت هایی با یک فن چون زمان و توان بیشتری برای خنک سازی احتیاج دارند بیشتر سر و صدا ایجاد می نمایند تا کارت هایی که دو یا سه فن دارند.

نتیجه

هنگام خرید قطعات کامپیوتر قاعدتا نمی گردد انتظار داشت با پرداخت پول کم، بیشترین لذت را تجربه کرد. قطعا یک سری ضعف هایی وجود دارد که باید آن ها را پذیرفت اما باید این نکته را هم توجه داشته باشید که شما می توانید با مشورت و خرید هوشمندانه، این ضعف ها را در یک سری بخش هایی شاهد باشید که تجربه کاربری تان را مختل ننمایند. برای مثال اگر شما نیمی از بودجه خود را برای خرید کارت گرافیک بدهید و در عوض پردازنده و رم و مادربرد ضعیفی بخرید، 50٪ لذت کسی را که هزینه را بین قطعات با هوشمندی تقسیم نموده تجربه نخواهید کرد در حالی که هر دو از یک بودجه مشابه بهره مند بودید.

منبع: Tech Spot

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 نکته که هنگام خرید قطعات کامپیوتر حتما باید به آن ها توجه کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 نکته که هنگام خرید قطعات کامپیوتر حتما باید به آن ها توجه کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید