افغانستان روی موج سوم کرونا؛ شیوع ویروس تا دو هفته دیگر به اوج می رسد

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، وزارت بهداشت افغانستان پیش بینی نموده است شیوع ویروس کرونا تا دو هفته دیگر در این کشور به اوج خود می رسد.

افغانستان روی موج سوم کرونا؛ شیوع ویروس تا دو هفته دیگر به اوج می رسد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان وبلاگ اخبار جدید، ویروس کرونا در افغانستان در حال گسترش بوده و شمار مبتلایان رو به افزایش است. در 24 ساعت گذشته تنها در کابل بیش از 300 بیمار کرونایی شناسایی شده اند که به گفته مسئولان وزارت بهداشت این کشور، زنگ خطر جدی برای پایتخت نشینان است.

با این حال براساس سناریویی که وزارت بهداشت پیش بینی نموده است شیوع ویروس کرونا تا دو هفته دیگر به اوج خود می رسد.

در 24 ساعت گذشته پس از آزمایش حدود 3614 بیمار مشکوک به کرونا، 1045 رویداد مثبت شناسایی شده و در این مدت 33 بیمار کرونایی جان باخته اند. در 24 ساعت گذشته 112 تن دیگر بهبود یافته اند. این آمار نمایانگر شمار واقعی نیست؛ زیرا به گفته مسئولان وزارت بهداشت، شمار اندکی پس از آن که می بینند علایم بیماری در آنان ظاهر شده برای آزمایش به بیمارستان ها مراجعه می نمایند.

آزمایشگاه های وزارت بهداشت در 24 ساعت ظرفیت 25 هزار آزمایش را دارد؛ اما به گفته دستگیر نظری، سخنگوی وزارت بهداشت تقاضا برای آزمایش همچنان پایین است.

در شروع هفته وزارت بهداشت افغانستان اعلام نموده بود که برنامه دارد در 10 تا 15 روز آینده 100 هزار آزمایش سریع در سطح این کشور انجام گردد.

به گفته نظری در حال حاضر در مجموع حدود 700 نفر در بیمارستان های ویژه بیماران کرونایی در سرتاسر این کشور بستری هستند و در 24 ساعت گذشته 1212 بیمار کرونایی دیگر به بیمارستان ها مراجعه نموده که پس از دریافت خدمات، از بیمارستان ها مرخص شده اند.

شکایت از کمبود اکسیژن در بیمارستان افغان-ژاپن

با این حال، شماری از بستگان کسانی که به بیمارستان های ویژه کرونا مراجعه نموده اند، از ناهماهنگی ها در بخش اکسیژن رسانی شاکی اند. یکی از بستگان یک بیمار کرونایی در بیمارستان افغان-ژاپن مشروط به فاش نشدن نامش به روزنامه اطلاعات روز می گوید که دو شب قبل، ذخایر اکسیژن در این بیمارستان تمام شده بود و به بیماران اکسیژن کافی نمی رسید. او همچنین گفت که در این بیمارستان برای هر 12 نفر که در یک اتاق بستری اند فقط یک پرستار وجود دارد که به گفته او کافی نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان اما کمبود اکسیژن در بیمارستان افغان-ژاپن را با قاطعیت رد می نماید و می گوید که این بیمارستان در هیچ زمانی با کمبود اکسیژن روبرو نشده است.

پیش تر سرپرست وزارت بهداشت نیز از وجود اکسیژن کافی در بیمارستان های ویژه کرونا اطمینان داد. او گفت که در هر بیمارستان ویژه کرونا، 200 تا 400 بالون اکسیژن ذخیره است. به گفته او حکومت از یونسف خواسته که چهارهزار و 800 بالون دیگر هم فراهم کند که در شرایط اضطراری از آن استفاده گردد.

انتقاد از تعطیلی نهادهای آموزشی

دولت افغانستان تا به امروز برای کنترل شرایط و جلوگیری از گسترش ویروس، مدارس، دانشگاه ها، مراکز آموزشی خصوصی و تالارهای عروسی را در 16 ولایت این کشور تعطیل اعلام نموده است.

تعطیلی مدارس و دانشگاه ها با واکنش هایی هم روبرو شده است. شماری از معلمان و اساتیداز این تصمیم انتقاد نموده اند.

براساس پیش بینی وزارت بهداشت افغانستان شیوع ویروس کرونا در صورتی تا دو هفته آینده به اوجش می رسد که شهروندان این کشور نکات و دستورات بهداشتی را رعایت نمایند.

استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، خودداری از رفتن به جاهای شلوغ و شستن دست با آب و صابون از مهم ترین کارهایی است که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا توصیه می گردد.

براساس آمار رسمی که وزارت بهداشت افغانستان منتشر نموده است از شروع شیوع ویروس تا کنون در این کشور 74 هزار و 26 رویداد مثبت ثبت شده است و از این میان 3007 تن جان باخته اند.

ر

منبع: خبرگزاری فارس

به "افغانستان روی موج سوم کرونا؛ شیوع ویروس تا دو هفته دیگر به اوج می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افغانستان روی موج سوم کرونا؛ شیوع ویروس تا دو هفته دیگر به اوج می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید