انجماد تورم فراوری در زمستان 98

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، تورم تولیدکننده در چهارفصل منتهی به زمستان 98 به 36.7 درصد رسیده که نسبت به سال قبل 13.3 واحد درصد کاهش دارد.

انجماد تورم فراوری در زمستان 98

تغییرات میانگین شاخص کل قیمت فراوریکننده در چهارفصل منتهی به فصل زمستان 98 نسبت به دوره مشابه در سال قبل به 36.7 درصد رسید که از کاهش 13.3 درصدی حکایت دارد.

تعدیل شیب تورم فراوریکننده

طبق اعلام مرکز آمار ایران تورم فراوریکننده ایران در سه ماهه فصل زمستان پارسال، منفی 0.3 درصد محاسبه شده که نسبت به فصل پاییز بدون تغییر است و می تواند به ثبات نسبی هزینه های فراوری در دو فصل پایانی سال گذشته تعبیر گردد؛ هرچند این رقم میانگین تورم همه بخش هاست و لزوماً در همه حوزه ها منفی و کاهشی نبوده است.

بر اساس آمارها، در فصل زمستان 1398 بیش ترین تورم فصلی فراوریکننده به ترتیب مربوط به بخش های خدمات با 4.1 درصد و بخش معدن با 3.4 درصد اختصاص داشته است.

تعدیل تورم نقطه به نقطه

در فصل زمستان 1398 تغییرات شاخص قیمت فراوریکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) نیز به 15 درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل 10.6 واحد درصد کاهش داشته است.

به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط فراوریکنندگان به ازای فراوری کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل زمستان 1398 نسبت به فصل زمستان سال 1397 بالغ بر 15 درصد افزایش دارد. در میان بخش های مختلف فراوریی کمترین نرخ مربوط به بخش برق با منفی 7.1 درصد و بیش ترین نرخ مربوط به یخش معدن با 33.3 درصد است.

افت شتاب تورم سالانه

تغییرات میانگین شاخص کل قیمت فراوریکننده در چهارفصل منتهی به فصل زمستان 1398 نسبت به دوره مشابه در سال قبل به 36.7 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل 13.3 واحد درصد کاهش نشان می دهد.

در فصل موردبررسی، در میان بخش های اصلی فراوریی در کشور، کم ترین تورم سالانه مربوط به بخش برق با منفی 4 درصد و بیش ترین آن مربوط به بخش معدن با 45.1 درصد است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "انجماد تورم فراوری در زمستان 98" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجماد تورم فراوری در زمستان 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید