خوراکی هایی که مواد پر کننده دندان را بیرون می کشند

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، در حالیکه برخی از انواع غذاها و نوشیدنی ها سلامت دندان ها و لثه ها را بهبود می دهد برخی انواع دیگر ممکن است منجر به پوسیدگی دندان، فرسایش و ایجاد بیماری دهان گردد.

خوراکی هایی که مواد پر کننده دندان را بیرون می کشند

سایت هلث لاین در گزارشی به برخی انواع مواد غذایی و نوشیدنی اشاره نموده که ممکن است سلامت دندانها را تحت تاثیر قرار دهد:

ـ نوشابه و نوشیدنی های شیرین: نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه، قهوه شیرین و نوشیدنی های انرژی زا تاثیرات منفی بر سلامتی دارند این نوع از نوشیدنیها خاصیت اسیدی دارند و شرایط لازم را برای باکتری های ایجاد نماینده حفره و پوسیدگی فراهم می نمایند. باکتری های تقویت نماینده پوسیدگی مانند استرپتوکوک موتانس از قند تغذیه نموده و اسیدهایی فراوری می نمایند که مینای دندان را از بین برده یا تجزیه می نماید.

ـ قند، شکلات: همانطور که گفته شد، قند باکتری های مضر دهان را تغذیه می نماید که منجر به فراوری اسید شده و مینای دندان را از بین میبرد. به همین علت است که مصرف مواد قندی مهمترین عامل خطر پوسیدگی محسوب می گردد. هرچند ثابت نشده است که قندهای طبیعی موجود در غذاهایی مانند میوه ها و لبنیات به طور قابل توجهی در ایجاد حفره و پوسیدگی دندانی نقش داشته باشند.

ـ نان سفید و خوراکی های حاوی نشاسته تصفیه شده: کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان و برنج سفید و برخی غذاهای حاوی نشاسته مانند چیپس سیب زمینی ممکن است سلامت دهان و دندان را تحت تاثیر قرار دهد. همچون مواد قندی، باکتری های موجود در دهان به سرعت قندهای موجود در منابع کربوهیدرات مانند نان سفید و چیپس را تحریک نموده تا اسید فرسایش دهنده مینای دندان فراوری نمایند.

ـ آبمیوه: اگرچه 100 درصد آب میوه حاوی اندازه زیادی مواد مغذی مهم است، نوشیدن زیاد آن ممکن است برای دندان ها مضر باشد. آب میوه ها خاصیت اسیدی دارند و می توانند مینای دندان را فرسایش دهند.

ـ خوراکیهای چسبناک و سفت: برخی از غذاها ممکن است احتمال خرد شدن دندان یا بیرون آوردن مواد پر نماینده دندان را افزایش دهند. به اسم مثال، جویدن خوراکیهای سفت مانند آب نبات ممکن است باعث آسیب تماشا دندان گردد. عادت به جویدن یخ ممکن است به ترک دندان منجر گردد. علاوه بر این، آب نبات ها و شکلاتهایی مانند کارامل و تافی که به دندان می چسبند ممکن است احتمال بیرون آمدن مواد پر نماینده دندان را افزایش دهند.

منبع: همگردی

به "خوراکی هایی که مواد پر کننده دندان را بیرون می کشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکی هایی که مواد پر کننده دندان را بیرون می کشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید