خیابان های کتاب در چین و اروپا، راهبردی پیروز در توسعه کتابخوانی

به گزارش وبلاگ اخبار جدید به نقل از شانگهای دیلی، خیابان وِید، راسته ای در نزدیکی جاده داکسو، به مرکز پررونقی برای کتاب دوستان تبدیل شده و کتاب فروشی های محبوبی ازجمله کتاب فروشی معروف فودان، Yue Yue و Mystery Books را در خود جای داده است.

خیابان های کتاب در چین و اروپا، راهبردی پیروز در توسعه کتابخوانی

تصمیم منطقه برای تبدیل جاده داکسو به خیابانی برای عابران پیاده در تعطیلات آخر هفته، جمعیت پیاده در این منطقه را به طور قابل توجهی افزایش داده و کتاب فروشی ها را ارتقا داده است.

جان راجرز، استاد امور مالی و اقتصاد ایالات متحده در دانشگاه فودان گفت: من فکر می کنم این یک ایده عالی است که خیابان کتاب را توسعه دهیم و امید واریم گردش مالی این کتاب فروشی ها درخور توجه باشد.

راجرز ادامه داد: هیچ چیز قابل مقایسه با یک نسخه چاپی خوب یا کتاب جلد شومیز نیست. دوست دارم وارد یک کتابفروشی شوم و به این امید که چیزی غیرمنتظره برای خرید پیدا کنم، کتاب ها را مرور کنم.

علاوه بر کتابفروشی های خیابان وِید، خیابان فرعی 162 متری در نزدیکی جاده داکسو، فضایی از مغازه های بوتیک ، فروشگاه های ضبط، مغازه های قدیمی و دیگر فروشگاه های متمایز را ارائه می دهد.

ژانگ کیانگ، صاحب کتاب فروشی فودان یوزد و همسرش ژانگ کین معتقدند که مجذوب این محیط آرام شده اند؛ آن ها هنگامی که مغازه قبلی را اداره می کردند، مجبور شدند برای یک پروژه نوسازی شهری مغازه خود را تعطیل نمایند، برای همین مکان های تازه نزدیک دانشگاه فودان را جست وجو کردند و خیابان وید کاملاً مطابق آنچه می خواستند بود.

این کتاب فروشی حدود یک سال است در محل تازه افتتاح شده و خوانندگان تازه و قدیمی را به خود جذب می نماید. این فروشگاه سه طبقه ای شبیه یک اتاق زیر شیروانی بزرگ است، جایی که صدای ورق زدن کتاب و پله های چوبی، فضایی نوستالژیک ایجاد می نماید.

شی چن نیز با تشویق ژانگ، کتاب فروشی با موضوع کتاب های پلیسی بازگشایی کرد و لو هونگ، دوست قدیمی ژانگ، کتاب فروشی یو یو را در همان خیابان تأسیس کرد.

بدین ترتیب طیف گسترده ای از ژانرها و عناوین را در این راسته به کتاب دوستان ارائه می دهند.

در حالی که این سه کتابفروشی مرکز تازهی برای فرهنگ کتابخوانی شانگهای ایجاد می نمایند، با چالش های مشابه خیابان های کتاب فروشی های مشهور دنیا، مانند خیابان چِیرینگ کراس لندن، منطقه جیمبوچو توکیو و کتاب فروشی های کنار رودخانه در پاریس روبرو هستند.

البته با افزایش کتاب های الکترونیکی، خرده فروشی های آنلاین و پلتفرم های کتابخوانی دیجیتال، این کتاب فروشی ها نیز دچار کاهش فروش شده اند.

آخرین نظرسنجی از شهروندان شانگهای نشان داد که مقدار مطالعه دیجیتال در میان ساکنان، سال گذشته تقریباً 94 درصد بود. کتاب های صوتی و سخنرانی های تصویری به تدریج به روش های مهم خواندن برای جوانان تبدیل شده اند.

جاناتان روزن، مدیر اجرایی United Book Distributors در استرالیا، معتقد است کتابفروشی ها در حال تغییر و تحول هستند.

او گفت که کتاب فروشی ها به فضای اکتشاف تبدیل شده اند که در آن خوانندگان می توانند نویسندگان و ژانرهای تازهی را که ممکن است قبلاً به آن توجه نکردند، کشف نمایند.

کتابفروشی های خیابان چیرینگ کراس در لندن بر ایجاد یک حضور آنلاین مکمل برای رقابت با محبوبیت روزافزون کتاب های الکترونیکی تمرکز نموده اند.

کتابفروشی های جیمبوچو توکیو نیز با ایجاد بازارهای خاص، خود را با تغییرات وفق داده اند؛ به عنوان مثال، بسیاری از فروشگاه ها در زمینه کتاب های دست دوم یا نسخه های کمیاب تخصص دارند.

بعلاوه غرفه های معروف کتاب در کنار رودخانه در پاریس، برای جذب مشتریان جوان تر، خطوط فراوری تازهی را پذیرفته اند تا عادات مطالعه جوانان تغییر دهند. آن ها اکنون کتاب های مصور، رمان های گرافیکی و کتابچه های کوچک و مقرون به صرفه قیمت می فروشند.

کتابفروشی ها در Leidsestraat در آمستردام بر ایجاد مشارکت با مشاغل محلی مانند کافه ها برای ایجاد یک محیط اجتماعی مطلوب برای مشتریان تمرکز نموده اند.

خیابان کتابفروشی Kaifeng در مرکز استان هنان چین، که زمانی نماد فرهنگ و ادبیات بود، با تغییر تمرکز از ادبیات به غذا و بسیاری از کتابفروشی های تاریخی این خیابان با رستوران ها و فروشندگان غذای خیابانی جایگزین شده است.

کتابفروشی های واقع در جاده وید به شدت از روندهای تغییر و احتیاج به اتخاذ استراتژی های تازه برای این جریان مطلع هستند. آن ها محل خود را بهینه نموده اند و تجارت خود را به کافه ها، سخنرانی های ادبی و کلوپ های کتاب، توسعه داده اند.

کتابفروشی Yue Yue نیز در این خیابان، برای رفاه بیشتر معلمان، دانش آموزان، کارکنان اداری و کسانی که در آن خیابان قدم می زنند، در فضای باز میز و صندلی همراه با نوشیدنی فراهم نموده است؛ بعلاوه این کتابفروشی، یک سالن چند منظوره برای فعالیت های فرهنگی و جلسات کتابخوانی دارد که برای جذب خوانندگان بیشتر با پلتفرم های آنلاین همکاری می نماید.

لو، مدیر کتاب فروشی Yue Yue به شانگهای دیلی گفت: این خیابان به رهگذران یاری می نماید سرعت خود را کاهش دهند و شاید به مطالعه و فراغت بپردازند.

همسایه او، ژانگ، معمولا آخر هفته، سه چرخه ای را در خیابان داکسو قرار می دهد که پر از کتاب های قدیمی است تا مشتریان بتوانند به صورت رایگان بخوانند، مبادله نمایند یا به خانه ببرند.

او گفت: امیدوارم پس از افتتاح این خیابان، مشتریان جوان و بچه ها بیشتری به فروشگاه من بیایند. تشویق به هیجان خواندن برای من از عایدی مهم تر است.

ژانگ بعلاوه گفت: خوشحالم که می بینم بیش از نیمی از مشتریان، جوانان هستند، درحالی که مشتریان درگذشته عمدتاً افراد مسن تر و دانشگاهیان ارشد بودند.

شی از Mystery Books با افتتاح یک فروشگاه دیجیتالی برای فروش کالاهای خلاقانه، قلمرو آنلاین را نیز پذیرفته است. او معتقد است از زمان افتتاح این راسته با افزایش ترافیک مشتریان روبه رو شده و او هم در پی استخدام نیروهای اضافی است.

شی، هر هفته با ایجاد یک معمای مجذوب کننده صحنه جرم روی سنگفرش بیرون فروشگاهش توجه عابران را به خود جلب می نماید و از مشتریان دعوت می نماید تا راز را کشف نمایند و جنایت را حل نمایند.

برایان اولری، مدیر اجرایی گروه مطالعه صنعت کتاب، (یک انجمن تجاری غیرانتفاعی که صنعت نشر کتاب را ترویج می نماید) گفت: من فکر می کنم آینده راسته های کتابفروشی و به طور کلی کتابفروشی های فیزیکی بسیار روشن است، به ویژه اگر بتوانند با خواسته های مصرف نماینده برای تجربه خرده فروشی متفاوتی سازگار شوند.

او ادامه داد: ایجاد محیط هایی که در آن افراد احساس خوشایندی داشته باشند و بتوانند با کتاب ها و سایر افراد مورد علاقه ارتباط برقرار نمایند، فرصتی واقعی برای رونق کتابفروشی ها فراهم می نماید. این کار آسانی نخواهد بود، اما کسانی که می توانند نحوه انجام این کار را به خوبی درک نمایند، پیروز خواهند بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "خیابان های کتاب در چین و اروپا، راهبردی پیروز در توسعه کتابخوانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیابان های کتاب در چین و اروپا، راهبردی پیروز در توسعه کتابخوانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید