طرز تهیه دلمه برگ مو ملس مجلسی و خوشمزه

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، یک غذای خوشمزه را تصور کنید که با خوردنش جوانه های چشایی شما به تعادل کاملی از شیرینی، ترشی و البته لطافت می رسد قطعا حال دلتان هم خوب تر می گردد. اگر در پی ترکیبی عالی از طعم ها هستید، طرز تهیه دلمه برگ مو ملس که یک ترکیب مجذوب کننده است را دنبال کنید و حتی به این شیوه پختن دلمه بسنده نکنید و طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی را هم بخوانید و امتحان کنید.

طرز تهیه دلمه برگ مو ملس مجلسی و خوشمزه

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو ملس

  • برگ انگور حدود 40 برگ
  • برنج 1.5 پیمانه
  • لپه 1.5 فنجان
  • گوشت چرخ نموده 250 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • سبزی دلمه 150 گرم
  • شکر 2 تا 3 فنجان
  • سرکه قرمز 2 قاشق
  • زرشک و کشمش به میزان لازم
  • زردآلو خشک 1 فنجان
  • آلو خشک 1 فنجان
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • آب به میزان لازم

طرز تهیه دلمه برگ مو ملس

1. آماده کردن برگ مو

اولین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو ملس درست مثل طرز تهیه دلمه ترکیه ای این است که برگ های انگور را آماده کنید. برای این کار باید برگ ها را خوب بشویید و برای آن که نرم شوند برگ ها را در یک قابلمه بگذارید و رویش آب جوش بریزید و بگذارید حدود 5 دقیقه بماند تا هم رنگ برگ عوض گردد و هم برگ ها نرم شوند.

2. آماده کردن مواد داخل دلمه

یکی از قسمت های مهم دیگر تهیه و پخت دلمه برگ مو ملس این است که مواد میانی دلمه را آماده کنید. برای این کار ابتدا پیاز را خرد نموده و در میزانی روغن تفت دهید تا طلایی گردد بعد گوشت چرخ نموده را بریزید و تفت دهید. وقتی گوشت خوب سرخ شد کشمش و زرشک را اضافه کنید و تفت دهید. بعد نوبت آن است که سبزی خرد شده دلمه را اضافه کنید و تفت دهید.

وقتی سبزی دلمه هم کمی رنگش عوش شد نوبت آن است که برنج آبکش شده و لپه پخته را اضافه کنید و بعد نمک، فلفل و ادویه مورد احتیاج را اضافه کنید و خوب با مواد مخلوط کنید.

در این مرحله مواد داخل دلمه شما آماده است. فقط حواستان باشد که مواد خوب با هم مخلوط شده باشند.

3. آماده کردن چاشنی برای دلمه ملس

در یک قابلمه کوچک، سرکه و شکر را با هم مخلوط کنید. بگذارید بجوشد، سپس حرارت را کم کنید و حدود 10 دقیقه بجوشانید تا شربتی رقیق درست گردد. بگذارید در تابه خنک گردد.

4. پیچیدن دلمه و آماده کردن چاشنی دلمه ملس

حالا و در این مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو ملس نوبت آن است که دلمه ها را بپیچید. برای این کار برگ های انگور را که خوب آبش را گرفته اید دانه دانه روی یک سطح صاف پهن کنید و میزانی از مایه دلمه را داخلش بریزید و مطابق تصویر بپچید و داخل قابلمه مدنظرتان برای پخت بچینید.

بعد از آن که دلمه ها را پیچیدید چاشنی ملس دلمه را با یک لیوان آب رقیق کنید و روی دلمه ها بریزید در لابه لا و روی دلمه را با زرد آلو و آلوی خشک بپوشانید و در قابلمه را بگذارید تا دلمه به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت بپزد. بعد از آن دلمه برگ مو ملس شما آما ده است. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه دلمه

تهیه دلمه کار سختی نیست اما هم احتیاج به حوصله دارد هم باید نکات و فوت وفن های تهیه آن را کامل بدانید تا غذایتان کامل باشد.

چاشنی های مهم در طرز تهیه دلمه برگ مو ملس

برای داشتن یک طعم ملس باید غذایتان ترکیبی از مواد ترش و شیرین را به همراه داشته باشد. بنابراین برای داشتن دلمه ملس هم کافی است فقط سرکه و شکر را ترکیب کنید یا جزییات را بیشتر کنید، درست مثل کاری که ما در تهیه دلمه ملس به شما آموزش دادیم، یعنی علاوه بر سرکه و شکر از میوه های ترش خشک شده و حتی زرشک و رب انار بهره ببرید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه دلمه با چاشنی رب انار را شرح داده ایم.

نکات مهم برای تهیه مواد اولیه دلمه

دلمه ایرانی شامل برنج و لپه است که باید هر دو قبل از ترکیب پخته شوند. از طرف دیگر هم برنج و هم لپه را باید قبل از پخت در آب بخیسانید. پس بهتر است اگر قصد تهیه دلمه دارید این مواد را از قبل بخیسانید و بپزید که زمان تهیه این غذا برایتان کمتر گردد.

سبزی های دلمه

در خیلی از جاهای ایران و حتی جهان سبزی خاصی برای دلمه دارند اما گاهی در بعضی دلمه ها سبزی را حذف می نمایند و مثلا فقط از نعناع استفاده می نمایند اما ترکیب اصلی سبزی دلمه شامل شوید، ریحان، ترخون، مرزه، نعناع، تره و ترخون است.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه دلمه برگ مو ملس مجلسی و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دلمه برگ مو ملس مجلسی و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید