غول های فناوری دنیا زیر تیغ کرونا

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، آمازون با انتشار اطلاعیه ای رسمی خاطرنشان کرد که به دلیل افزایش نگرانی های جهانی از شیوع گسترده ویروس کرونا، در رویداد سالانه کنگره جهانی موبایل بارسلونا شرکت نخواهد کرد.

غول های فناوری دنیا زیر تیغ کرونا

میترا جلیلی| شیوع ویروس کرونا در چین ضرری جبران ناپذیر به اقتصاد چین وارد نموده است و در این میان صنعت تکنولوژی این کشور نیز با مشکلاتی عمده روبرو شده است. البته این زیان مالی تنها متوجه کمپانی های چینی نیست و بسیاری از بزرگان فناوری دنیا تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته اند تا جایی که شاهد تعطیلی و بسته شدن دفاتر این غول های فناوری در چین هستیم.

زنجیره تعطیلی کمپانی های فناوری در چین

کمپانی های اپل، سامسونگ، مایکروسافت، تسلا و گوگل همه کارخانه های فراوریی و همچنین فروشگاه های خود را در چین تعطیل کردند و تقریباً همه فعالیت های خود را به تعویق انداختند. گوگل پا را از این نیز فراتر گذاشته و عنوان نموده است که به منظور محافظت از سلامت کارکنانش حتی دفاتر خود در هنگ کنگ و تایوان را نیز تعطیل نموده است.

آمازون هم که یکی از بزرگترین شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی و فراورینمایندگان محصولات هوشمند در دنیا به شمار می رود با انتشار اطلاعیه ای رسمی اعلام نمود که به دلیل افزایش نگرانی های دنیای از شیوع گسترده ویروس کرونا، در رویداد سالانه کنگره دنیای موبایل بارسلونا شرکت نخواهد کرد.

این کمپانی هیچ دفتری در ووهان، شهری که منبع انتشار این ویروس محسوب می گردد ندارد با این حال از کارکنان خود خواسته است برای سفر به چین، حتماً تأییدیه هایی را دریافت نمایند و سپس راهی این کشور شوند. ازسوی دیگر هریک از کارمندان که به چین سفر می نمایند یا از آن برمی گردند قبل از بازگشت به محل کار باید 14 روز در خانه بمانند. کمپانی فیس بوک هم دفتری در چین ندارد، ولی از کارمندانش خواسته است از سفر های غیرضروری به چین اجتناب نمایند و ال جی و Razer هم مشابه همین رفتار را داشته اند.

در شرایط فعلی، کمپانی فناوری ایسوس نیز با عذرخواهی از مشتریان خود اعلام نموده است که به دلیل شیوع ویروس کرونا نمی تواند گوشی ROG Phone II خود را بموقع در اختیار آن ها قرار بدهد و البته زمان مشخصی را هم برای انتها این وقفه اعلام ننموده است.

یکی دیگر از کمپانی های عرصه فناوری که در اثر شیوع کرونا برای فراوریات خود با مشکل روبرو شده، تسلا است. البته ایلان ماسک مدیر تسلا تأخیری 10 روزه را برای ساخت خودروی برقی خود با نام تسلا 3 متصور است. با این حال وی نگران سوددهی خود نیست چراکه کارخانه شانگ های هنوز عامل اصلی درآمد های این شرکت نیست و انتظار می رود این کمپانی با یاری سایر کارخانه ها کمبود محصول خود را جبران کند.

از برند های چینی که فراوری محصولات آن ها به تعویق افتاده هم می توان به کمپانی های اوپو، شیائومی، لنوو و هوآوی اشاره نمود. نیکول پنگ یکی از تحلیلگران حوزه آی تی گفت: کمپانی هایی مانند هوآوی که فعالیت آن ها در گوانگ دونگ است شرایط بهتری دارند هرچند درحال حاضر هیچ یک از کمپانی های چینی با صددرصد ظرفیت خود فعالیت ندارند.

اما کمپانی هایی مثل لنوو که برای ساخت قطعات به کمپانی های دیگر اتکا دارند بیشترین تأثیر را از شرایط حال حاضر گرفته اند. محصولات فناوری و بازی هایی هم که قرار بود در اوایل فوریه به بازار بیاید همگی به تعویق افتاده اند. سونی هم اعلام نموده که ویروس کرونا تأثیری منفی بر فراوری کارخانه هایش داشته است که قطعاتی برای برند های اپل و هوآوی و سایر کمپانی های فناوری می سازند.

دردسر های اپل

ازآنجا که تعداد زیادی از محصولات در چین فراوری می شوند متخصصان هشدار داده اند که درصورت ادامه این فرایند، در زمینه فراوری بخش عمده ای از تلفن های هوشمند، هدست های واقعیت مجازی (VR)، خودرو ها و سایر محصولات فناورانه با کمبود روبرو خواهد شد.

به عنوان مثال با نیمه تعطیل شدن شرکت های فاکسکان و پگاترون در چین، انتظار می رود فراوری انواع آیفون و ایرپاد با مشکلاتی جدی روبرو گردد چراکه فراوری تقریباً تمامی آیفون های موجود در دنیا، توسط کارخانه های این کمپانی ها انجام می گردد.

شرکت فاکسکان یکی از شرکت هایی است که فراوری قطعات مختلف را برای آیفون و محصولات هوشمند برعهده دارد، با توجه به شرایط حال حاضر، مجبور شده است شرایط خود را به حالت نیمه تعطیل دربیاورد. خبر ها حاکی است که کمتر از 10 درصد نیروی کار فاکسکان در این کارخانه مستقر هستند و البته از این کارگران خواسته شده است که از ماسک استفاده نمایند و همچنین درجه حرارت بدن کارگران نیز دائم کنترل می گردد تا از شیوع بیماری در کارخانه پیشگیری گردد.

هرچند فاکسکان بار ها تأکید نموده که با سپردن فراوریات به کارخانه هایش در مکزیک، هند و پاکستان همه تعهدات خود در قبال اپل را انجام خواهد داد، اما این کمپانی بسیار نگران بازار محصولات خود است و حتی انتظار کاهش 10 درصدی فراوری آیفون را دارد.

فاکسکان به عنوان سازنده قطعات آیفون، تصمیم دیگری نیز گرفته که می تواند به ضرر کمپانی اپل تمام گردد. این شرکت قرار است تا اطلاع ثانوی به جای فراوری قطعات آیفون در مرکز خود واقع در شنزن، اقدام به فراوری روزانه 2 میلیون ماسک و لباس پزشکی تا انتها فوریه کند.

ابتدا قرار بود این کمپانی به میزان محدود و تنها برای استفاده داخلی کارمندان خود ماسک فراوری کند، اما شرایطی که شیوع ویروس کرونا در این کشور ایجاد نموده، باعث افزایش تقاضا برای خرید این محصول و کمبود آن در بازار چین شده است.

همچنین پیش بینی می گردد رشد فروش Hon Hai یکی دیگر از فراورینماینده هایی که گوشی آیفون را برای اپل فراوری می نماید نیز کمتر از رقم مورد انتظار باشد. با اینکه گمان می رفت رقم رشد فراوری این کمپانی چینی به 3 تا 5 درصد برسد اکنون این رشد بین یک تا 3 درصد خواهد بود.

از یکی دیگر از غول های فناوری که با کم کار شدن فاکسکان، نگران محموله های خود است می توان به فیس بوک اشاره نمود. این کمپانی سفارش های جدید خود برای هدست واقعیت مجازی Oculus Quest را به دلیل وقفه ای که در فراوری آن در چین ایجاد شده، متوقف نموده است. قرار بود این هدست در اوایل فوریه به بازار بیاید، اما حالا فراوری نسخه 64 گیگابایتی آن به 10 مارس موکول شده است.

کرونا، تهدیدی برای کنگره دنیای موبایل

یکی از نگرانی های سازمان بهداشت دنیای این است که گردهمایی ها به دلیل حضور جمعیت زیاد، خود به کانونی برای شیوع ویروس کرونا تبدیل گردد. به نظر می رسد این موضوع بر کنگره دنیای موبایل بارسلونا اسپانیا (MWC) نیز تأثیری منفی گذاشته است.

البته باید گفت: با وجودی که سازمان دنیای بهداشت عنوان نموده که شرایط این بیماری به هشدار دنیای رسیده، اما توصیه ای برای کنسل شدن کنفرانس های دنیای همچون MWC که خارج از چین برگزار می گردد نداشته است. باید گفت که تا به امروز تنها یک مورد ابتلا به کرونا در اسپانیا گزارش شده، ولی ترس و دلهره مردم همچنان ادامه دارد.

هرچند برگزار نمایندگان MWC معتقدند ویروس کرونا تأثیر زیادی بر رویداد فناورانه آن ها نداشته است، اما به نظر می رسد واقعیت چیزی جز این باشد چراکه بعضی غول های فناوری از شرکت در این نمایشگاه سرباز زده اند و به نظر می رسد این رویداد دنیای با چالش هایی روبرو شده است. یکی از این کمپانی ها، ال جی است که اعلام نمود برای محافظت از سلامت کارمندانش، از شرکت در این نمایشگاه انصراف می دهد.

سخنگوی این کمپانی گفت: با این تصمیم و ممانعت از سفر کارکنانمان، عملاً از روبروه آن ها با کرونا پیشگیری می کنیم، اما در آینده ای نزدیک رویداد هایی جداگانه برای برند خود برگزار خواهیم کرد. ال جی کنفرانس هفته آینده خود را نیز کنسل و آن را به آخر ماه مارس موکول نموده است.

اریکسون نیز از دیگر کمپانی های فناوری است که اعلام نموده در این نمایشگاه بین المللی شرکت نخواهد کرد. هرچند پیش از این عنوان شده بود کمپانی زدتی ای (ZTE) هم در نمایشگاه MWC حاضر نمی گردد، ولی بتازگی این کمپانی اعلام نموده که در این رویداد حضور خواهد یافت، اما هیچ کنفرانس خبری برگزار نمی نماید.

سونی نیز از کمپانی هایی است که از شرکت در کنگره دنیای موبایل 2020 انصراف داده و بسیاری آن را ضربه بزرگ دیگری به این رویداد می دانند. پیش از این کارشناسان پیش بینی می کردند سونی احتمالاً از موبایل جدید خود به نام اکسپریا 5پلاس رونمایی کند، ولی حالا همه چیز تغییر یافته است. لازم به ذکر است کمپانی اینتل نیز در اقدامی هماهنگ با سایر کمپانی های فناوری، از شرکت در کنگره دنیای موبایل انصراف داد.

البته باید گفت: برگزارنمایندگان نمایشگاه دنیای موبایل برای پیشگیری از انصراف دیگر کمپانی ها از حضور در این رویداد، یادآور شده اند با توجه به شرایط موجود، اقداماتی پیشگیرانه انجام داده اند و هرگونه دست دادن در این رویداد به عنوان یکی از عوامل اصلی انتقال این بیماری، ممنوع خواهد بود. همچنین مواد ضدعفونی نماینده در همه بخش های نمایشگاه در اختیار بازدیدنمایندگان قرار خواهد گرفت تا میزان شیوع کرونا تا حد امکان کاهش یابد.

منبع: روزنامه ایران

منبع: فرادید

به "غول های فناوری دنیا زیر تیغ کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غول های فناوری دنیا زیر تیغ کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید