محمدتقی فهیم: جشنواره بین المللی فجر نامعتبر است و فیک است!

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، تهران (پانا) - با تصمیم رئیس سازمان سینمایی مبنی بر ادغام مجدد جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر پس از 6 سال جداسازی، حواشی پیرامون این اقدام که مخالفان و موافقین زیادی دارد، در این مدت به اوج خود رسید.

محمدتقی فهیم: جشنواره بین المللی فجر نامعتبر است و فیک است!

به همین خاطر، شب گذشته برنامه تلویزیونی بی چارچوب میزبان مصاحبه و مناظره چالشی بین دو منتقد و روزنامه نگار بود که هرکدام از موافقین و مخالفین این اقدام بودند.

کیوان کثیریان، به عنوان مخالف ادغام جشنواره ها و محمدتقی فهیم، به عنوان موافق تصمیم ادغام جشنواره ها در این برنامه حضور داشتند.

محمدتقی فهیم منتقد و روزنامه نگار سینما که با ادغام جشنواره دنیای و ملی فجر موافق است، پیرامون این جداسازی گفت: من به شدت طرفدار جشنواره ها هستم؛ اما پس از اینکه اولین دوره جشنواره پس از جداسازی برگزار شد، جزو اولین نفرهایی بودم که با انتشار یادداشت هایی با این فرایند مخالفت کردم. پس من الزاما مخالف جداسازی نیستم، اما این جداسازی به دلیل محتوا، باعث از بین رفتن جشنواره شد و اعتبار آن را از بین بردند و در نهایت به یک جشنواره خصوصی تبدیل شد که به نظر من کار غلطی است.

در ادامه، کیوان کثیریان که در دوره های پیشین جشنواره دنیای، عنوان مدیر ارتباطات و روابط عمومی را عهده دار بود، درباره حواشی پیرامون تبدیل شدن جشنواره دنیای به محفلی برای بریز و بپاش های سینمایی شرح داد: این حواشی واقعیت ندارد و باید همه این مباحث به همراه سند باشد. لزوم جداسازی این جشنواره که در زمان آقای رضاداد شکل گرفت و به مدت 6 سال در بهار هرسال ادامه داشت این بود که بخش بین الملل جشنواره فجر که در بهمن ماه برگزار می شد، اصولا محو شده بود و سینمای ایران با این وسعت نیاز به یک جشنواره بین المللی با استانداردهای بین المللی داشت.

او اضافه کرد: دلیل جداسازی جشنواره این بود که توجه به بخش بین المللی و فیلم های خارجی و مهمان خارجی جلب شود که در نهایت تصمیم بر این شد که جشنواره بین المللی فجر زمانی برگزار شود که بتوانیم مهمانان و ورکشاپ های خوبی برگزار کنیم که در نتیجه این 6 دوره به این صورت برگزار شد.

محمدتقی فهیم در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه با توجه به سامان گرفتن جشنواره دنیای فیلم فجر پس از گذشت 6 سال و دریافت درجه الف و اعتبار کافی، ادغام آن به طور مجدد کار درستی است یا نه؟ گفت: مشکل من با همین کلمه اعتبار است! کدام اعتبار؟ جشنواره های رده A دنیای در اعتبار خودشان مانده اند! این اعتبارات را دوستان ما خودشان درست کرده اند و هیچ اعتبار واقعی برای جشنواره دنیای وجود ندارد و تمام آن فیک است!

او اضافه کرد: واقعیت این است که جشنواره های معتبر رده A از جمله کن، برلین و ونیز همه دچار مسائل اعتباری شده اند و همه مسائل را به آمریکا پیوند زده اند؛ به طوری که اگر چهره های معروف آمریکا در جشنواره ها نباشند اعتباری ندارند. بخش بین المللی ما هم در این سال ها همین بود و مخاطب عادی و تخصصی آن معین نبود. زمانی که اولیور استون بشود مهم ترین مهمان این جشنواره، تکلیف آن معین است!

کیوان کثیریان در ادامه بحث فهیم پیرامون کاذب بودن اعتبار این جشنواره، اضافه کرد: باید بگویم که جشنواره نیاز به زمان کافی برای شناخته شدن دارد. ما در این 5 سال مهمان های خارجی بسیار خوبی داشتیم. جشنواره دنیای فیلم فجر شبیه کن و فرش قرمزی نیست که آقای فهیم درباره آن صحبت می کنند. از ابتدا قرار بوده در جشنواره دنیای فیلم های ضد جریان نمایش داده شود و ما تلاش کنیم سینمای مستقل را در آن ها پیدا کنیم.

او ادامه داد: هدف ما از برگزاری جشنواره دنیای این بود که کشور های عربی و آسیا هدفشان جشنواره دنیای فیلم فجر ایران بشود. دوستان قبول نمی کنند ولی از رژیم صیهونیستی جشنواره ای در نوبت A واقع شده است و زمانی که ما از این جشنواره عقب نشینی کنیم، آن جشنواره ها جای ما را می گیرند. علاوه بر آن همین کشور عربستان هم در حال برگزاری جشنواره دنیای است.

روابط عمومی سابق جشنواره دنیای اضافه کرد: ما در پی نام نیستیم که اگر بودیم باید از خودمان بپرسیم وقتی پسر اولیور استون را یکی از جشنواره ها می آورد و ما میخواهیم دنیا را با حضور پسر اولیور استون تکان دهیم، هیچکس هیچ چیز نمی گوید و اعتبار وجود دارد، ولی وقتی خود استون برای جشنواره دنیای فجر به ایران می آید، اعتباری وجود ندارد؟!

محمد تقی فهیم در ادامه با اشاره به اینکه جشنواره فجر با جداسازی از حالت اولیه خود عبور کرده است، بیان نمود: من با بخشی از صحبت های کیوان کثیریان مبنی بر ایجاد جشنواره ای که بتواند سینمای مستقل را نمایش دهد، موافقم. ولی جشنواره دنیای در این امر پیروز نبوده است و ما هویت جشنواره فجر را هم نابود کردیم و آن را دو تیکه کردیم. تعداد موافقین این جداسازی در حال حاضر بسیار کم است و همه می دانیم که مخالفان این جداسازی از موافقین آن کمتر است.

کثیریان در پاسخ به صحبت فهیم مبنی بر بیشتر بودن مخالفین جداسازی نسبت به موافقین آن گفت: قطعا جشنواره موافقینی دارد؛ به طور مثال نادر طالب زاده که از دوستان آقای فهیم هستند از موافقین جشنواره بودند. جشنواره دنیای قطعا ایراداتی دارد، اما با همه این تفاسیر جزو جشنواره های A شده است. من می گویم با اهداف خودتان این جشنواره را که به اینجا رسیده است را اداره کنید و آن را با روش خودتان حفظ کنید و اصل ماجرا را حذف نکنید.

او اضافه کرد: جشنواره داری کار مسئله ای است و باید با آدم های مختلفی پیرامون آن مذاکره کرد. آقای فهیم در جریان هستند که جشنواره های فجر سال 92 به قبل چگونه برگزار می شد! در یکی از این جشنواره های ادغام شده فجر به جک نیکلسون جایزه دادند و روح او هم از این ماجرا بی خبر بود که فیلمش در این جشنواره است! در حالی که در جشنواره دنیای فیلم به صورت قانونی خریداری و پخش می شود و اگر قرار باشد دقایقی از فیلم هم به دلیل ضوابط ما حذف شود، با اجازه کارگردان است، نه اینکه مانند جشنواره های قبلی که فیلم ها را مسلح میکردند، سر کارگردان را در هنگام نمایش آن سکانس گرم کنند که از مثله شدن فیلمش با خبر نشود!

محمدتقی فهیم با اشاره به اینکه جشنواره دنیای فجر به یک جشنواره لاکچری تبدیل شده است، بیان نمود: ما جشنواره ای تشکیل داده ایم که در ابتدا نام آن جشنواره مستضعفان بوده، اما حالا به جشنواره لاکچری ترین آدم های دنیا تبدیل شده است!

وی همچنین در پاسخ به صحبت کثیریان مبنی بر حفظ جشنواره دنیای و مدیریت آن، اضافه کرد: چنین چیزی ممکن نیست. چون از ابتدا این جشنواره غلط برگزار شده و بنیان آن کج گذاشته است. ما پیش از این در مقطعی جشنواره را برگزار می کردیم که اگر چندنفر مهمان هم به ایران می آمدند، در دهه فجر با دیدن مسائل، مردم ایران و فیلم های ایران با دست پر باز میگشتند و سفیری برای ایران بودند، ولی زمانی که جشنواره در بهار برگزار میشد، ما هیچ خروجی از زبان مهمان های خارجی مبنی بر شور و حال ایران نداریم.

فهیم در پاسخ به این سوال که ادغام شدن جشنواره دنیای و ملی که از طریق رئیس سازمان سینمایی اجرا شده ، از طریق چه کسانی کارشناسی شده است، گفت: در ابن باره با صاحب نظران حوزه سینما، مشورت نشده و یک شخص تصمیم گرفته که جشنواره را مجدد ادغام کند. ولی مهم این است که ادغام این جشنواره که مخالفان زیادی دارد، نتیجه خوبی دارد چراکه جشنواره ای که در کارگاه های آن یک فیلمساز خروجی نداشته است جمع آوری می شود. جشنواره ای که برای رسیدن به فیاپف کارهای جعلی میکرد و دنباله روی جهت سایر جشنواره های دیگر بود!

کیوان کثیریان در پاسخ به فهیم مبنی بر نداشتن کارگاه و پرورش فیلمساز گفت: ما بالای 100 کارگاه با افراد معتبر داشتیم؛ امثال مجید مجیدی را داشتیم که دو دوره داور جشنواره بود و سه دوره کارگاه برگزار کرد. اگر بخواهم از خروجی کارگاه جشنواره دنیای بگویم، در جشنواره تالین فردی جایزه گرفته و گفته که من در جشنواره فجر فیلمساز شده ام. ما در بخش دارالفنون دانشجویان فیلمسازی منطقه را جمع آوری میکردیم تا آموزش ببینند. این فعالیت ها درازمدت است و باید طی زمان خروجی آن را ببینیم.

وی ادامه داد: همچنین در بخش بازار هم خروجی هایی وجود داشته است که سرمایه گذاران به صورت خودجوش هرساله در آن حضور داشتند ولی ما آمار دقیقی از آن نداریم، چون یک تبادل خصوصی میان سرمایه گذار و صاحب اثر بوده است.

کیوان کثیریان در پاسخ به صحبت محمدتقی فهیم مبنی بر به اینکه وبلاگ اخبار جدید در زمان برگزاری جشنواره به نحوه برپایی این رویداد میخندیدند، گفت: ما خنده ای ندیدیم و نمیدانم آقای فهیم که در جشنواره حضور نداشتند چگونه خنده اهالی رسانه را دیده اند!

وی در پایان بیان نمود: من اگر رییس سازمان سینمایی بودم از دبیر جشنواره دنیای میخواستم که دستاوردهای جشنواره را برایم شرح دهد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "محمدتقی فهیم: جشنواره بین المللی فجر نامعتبر است و فیک است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمدتقی فهیم: جشنواره بین المللی فجر نامعتبر است و فیک است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید