هر آنچه ضروری است در مورد اسیدهای فنولیک بدانید

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، اسیدهای فنولیک مواد مغذی گیاهی و یا فیتونوترینت هایی بوده که جهت انجام چندین عملکرد مهم فراوری می شوند. آنها می توانند در میوه، سبزیجات و بعضی نوشیدنی ها مانند چای، و قهوه وجود داشته باشند. اطلاعات بیشتر در

هر آنچه ضروری است در مورد اسیدهای فنولیک بدانید

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

اسیدهای فنولیک مواد مغذی گیاهی و یا فیتونوترینت هایی بوده که جهت انجام چندین عملکرد مهم فراوری می شوند. آنها می توانند در میوه، سبزیجات و بعضی نوشیدنی ها مانند چای، و قهوه وجود داشته باشند. اطلاعات بیشتر در خصوص اسیدهای فنولیک را در این مقاله بیابید.

آیا می دانستید؟

پارابنها، که عموما به اسم مواد نگهدارنده در محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می گیرند، در واقع از اسید فنولیکی تحت اسم اسید هیدروکسی بنزوئیک ـ 4 (4-hydroxybenzoic acid.) مشتق می شوند.

اسیدهای فنولیک در اصل متابولیتهای گیاهی می باشند. آنها به اسم یک نوع فیتوکیمکال یا ماده شیمیایی گیاهی تحت اسم پلی فنول در نظر گرفته می شوند. آنها علاوه بر فلاونوئیدها و استیلبن ها، پلی فنولهای اصلی و مهمی بوده که به طور طبیعی در گیاهان یافت می شوند. پلی فنولها اغلب به وسیله گیاهان جهت دفاع از خود در برابر پاتوژنها (عوامل بیماری زا) فراوری می شوند. اسیدهای فنولیک بعلاوه به اسم مولکولهای پیغام رسان عمل نموده و نقش مهمی در رشد و فراوری مثل گیاه بازی می نمایند.

اسید فنولیک را می توان به اندازه فراوان در میوه و سبزیجات به خصوص در پوست و دانه آنها یافت. در سالهای اخیر، مطالعات وسیعی در خصوص آنها انجام شده و بعضی از این مطالعات نشان می دهند که این پلی فنول های گیاهی می توانند دارای اثرات مفیدی بر روی سلامت انسان باشند. در این بخش در خصوص جنبه های مختلف اسیدهای فنولیک و فوائد سلامتی بخش آنها به بحث می پردازیم.

انواع اسید فنولیک

چندین طبقه بندی از اسید فنولیک وجود دارد که از میان آنها اسیدهای هیدروکسی بنزوئیک و هیدروکسی سینامیک گسترده ترین طبقه به حساب می آیند. فرمول شیمیایی اسید هیدروکسی بنزوئیک، C7H6O3 می باشد و از اسید بنزوئیک مشتق می گردد. اسید سالیسیلیک، اسید گالیک، اسید جنتیسیک، فلوروگلوسینول کربوکسیلیک اسید، و پروتوکاتکویک اسید بعضی از نمونه های رایج اسید هیدروکسی بنزوئیک می باشند. از سوی دیگر، بعضی از مشتقات اسید سینامیک متداول شامل اسید کافئیک، اسید سیچوریک (cichoric acid)، اسید کوماریک، اسید کلروژنیک، کومارین، و فرولیک اسید می شوند. مشتقات اسید سینامیک بیش از مشتقات اسید بنزوئیک متداول می باشند.

اهمیت ترکیبات فنولیک در گیاهان

ترکیبات فنولی یا فنولیک، از جمله اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها، متعلق به طبقه متابولیتهای ثانویه و ترکیبات بیواکتیو سنتز شده به وسیله گیاهان می باشند. آنها اساساً به اسم مولکولهای پیغام رسان در کنش و واکنش میان گیاهان و میکروبها عمل می نمایند. در واقع، آنها نقشی حیاتی را در آغاز رابطه همزیستی میان گیاهان و میکروارگانیسمهای مفید بازی می نمایند.

به اسم مثال، فلاونوئیدها که به وسیله گیاهان بنشنی ترشح می شوند، باکتریهای تثبیت نماینده نیتروژن، یعنی ریزوبیا را جهت ترشح فاکتورهای نود (nod factors) تحریک می نمایند. فاکتورهای نُود مولکولهای پیغام رسان بوده که پیش از تشکیل نودول ها (ریش گرهک) بر روی ریشه گیاهان بنشنی ترشح می شوند. گیاهان بنشنی می توانند این مولکولهای پیغام رسان را شناسایی نموده و بنابراین چندین تغییر را در پاسخ به ترشح آنها فراوری نمایند. این امر در نهایت راه را جهت شکل گیری یک رابطه همزیستی میان آنها هموار می سازد.

جدای از این، ترکیبات فنولی گاهی اوقات به وسیله گیاهان جهت دفاع از خود در برابر میکروارگانیسمهای مضری که می توانند بیماری زا باشند، فراوری می شوند.

بعضی ترکیبات فنولی همچنون اسید سالیسیلیک برای رشد، تکامل، و فتوسنتز گیاه ضروری می باشند در حالی که سایر ترکیبات نقش مهمی در فراوری مثل ایفاء می نمایند. به اسم مثلا فلاونوئیدها رنگدانه های حیاتی برای رنگ آمیزی گل بوده که به جذب حشرات گرده افشان یاری می نمایند.

فوائد اسید فنولیک در سلامت

ترکیبات فنولی، از جمله اسیدهای فنولی، موضوع مطالعاتی و بررسیهای زیستی، پزشکی و کشاورزی بوده اند. بعضی از این مطالعات نقش حفاظتی اسیدهای فنولیک در برابر آسیب اکسیداتیو را نشان می دهند. بنابراین گروهی بر این باورند که مصرف مواد غذایی حاوی این ترکیبات می تواند دارای چندین فوائد سلامتی بخش باشند که در ذیل آنها را مورد بحث قرار داده ایم.

محفاظت در برابر رادیکالهای آزاد

طی چندین مطالعه انجام شده معین شده است که ترکیبات فنولی خواص آنتی اکسیدانی قدرتمندی از خود نشان می دهند. بنابراین، این ترکیبات می توانند به محافظت از سلولهای بدن در برابر اثرات آسیب زا رادیکالهای آزاد یاری نموده و در این فرایند خطر ابتلاء به بعضی بیماریها مانند سرطان و بیماری قلبی کاهش می یابند.

کاهش التهاب

بعضی اسیدهای فنولیک می توانند خواص ضد التهابی از خود نشان دهند بطوریکه ممکن است موجبات تسکین از عوارض التهاب زا مانند آرتریت را فراهم سازند. اسید گالیک نوعی اسید هیدروکسی بنزوئیک بوده که به جهت کنترل تظاهر مواد شیمیایی مانند هیستامینها و سیتوکین هایی که مسبب فراوری پاسخ التهابی و یا آلرژیک می شوند، شناخته شده است. بنابراین، این اسید فنولیک می تواند به کنترل واکنشهای آلرژیک یاری نماید.

مبارزه با میکروارگانیسم های مضر

چندین ترکیب فنولی از جمله اسیدهای فنولیک معین شده است که از خواص ضد میکروبی برخوردارند. گیاهان ترکیبات فنولیک را جهت از بین بردن پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) فراوری نموده و بنابراین، اعتقاد بر این است که آنها ممکن است همان فوائد را برای انسان هم به همراه داشته باشند. به اسم مثال، اسید سیچوریک دارای خواص ضد ویروسی است، در حالی که اسید گالیک معین شده است که خواص ضد قارچی و ضد ویروسی را از خود نشان می دهد.

دیگر فوائد

جدای از این موارد، بعضی از اسیدهای فنولیک مانند اسید گالیک، اسید الاجیک، رزمارینیک اسید و اسید کافئیک، می توانند دارای خواص آرایشی بهداشتی هم باشند. اسیدهای فنولیکی همانند اسید سالیسیلیک و 4 ـ هیدروکسی بنزوئیک اسید، هم معین شده است که از کاربردهای صنعتی و پزشکی برخوردارند. 4 ـ هیدروکسی بنزوئیک اسید جهت استخراج پارابن که یک ماده نگهدارنده متداول در صنعت لوازم آرایشی بهداشتی است مورد استفاده قرار می گیرد. از سوی دیگر، اسید سالیسیلیک ماده تشکیل دهنده مهمی در محصولاتی است که جهت درمان شوره سر، پسوریازیس، آکنه، و زگیل از آنها استفاده می گردد. در حال حاضر، اسیدهای فنولیک به جهت جایگزین شدن آنتی اکسیدانهای مصنوعی مانند BHT (بوتیلیتد هیدروکسی تولوئن) و BHA (بوتیلیتد هیدروکسی آهمول) در مواد غذایی مورد مطالعه قرار دارند.

منابع اسید فنولیک

اسیدهای فنولیک را می توان در بسیاری مواد غذایی یافت که از این میان، بعضی از منابع خوب آنها عبارتنداز:

 مرکبات

 آلوئه ورا

 سیب

 آرتیشو یا کنگر فرنگی

 انگور

 انار

 توت فرنگی

 بلوبری

 آناناس

 انبه

 آلو

 گیلاس

 گلابی

 برنج

 جو

 ذرت

 ریحان

 آویشن

 پونه کوهی

 اکیناسه

 قارچ

 بادام زمینی

 چای

 قهوه

اسیدهای فنولیک به وفور در میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار یافت می شوند. مکمل های اسیدهای فنولیک بعلاوه در بازار به شکل عصاره هسته انگور و عصاره چای سبز موجود می باشند. با این حال همیشه بهتر است که بر یک رژیم غذایی متعادل جهت دریافت اندازه مورد احتیاج از اسیدهای فنولیک تکیه کنید. این مواد مغذی گیاهی به آسانی در روده ما جذب شده و بنابراین، تنها با پیروی از یک رژیم غذایی حاوی محصولات غلات کامل، میوه و سبزیجات تازه مقادیر زیادی از آنها را دریافت خواهید کرد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "هر آنچه ضروری است در مورد اسیدهای فنولیک بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه ضروری است در مورد اسیدهای فنولیک بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید