هشدار وزارت بهداشت درباره بیماری های وارده از کشورهای همسایه ، کدام بیماری ها سیل زدگان را تهدید می نماید؟

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، به دنبال بارش های سنگین و کم سابقه از 19 تا 22 دی ماه و طغیان رودخانه های فصلی در شرق هرمزگان، سیل در بعضی از روستاها و شهرستان های این استان جاری شد و با گذشت بیش از یک هفته مردم همچنان درگیر تبعات سیل هستند.

هشدار وزارت بهداشت درباره بیماری های وارده از کشورهای همسایه ، کدام بیماری ها سیل زدگان را تهدید می نماید؟

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، بیشترین بارندگی و خسارت های ناشی از سیل متوجه دو شهرستان جاسک و بشاگرد شده و با آن که امدادرسانی و خدمات رسانی به سیل زده ها انجام گرفته، اما مردم این مناطق همچنان کمبودها و احتیاجهایی دارند.

  • شرایط مناطق سیل زده هرمزگان

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت درباره آخرین شرایط مناطق سیل زده هرمزگان، اقدامات اجرا شده و شرایط بهداشتی ساکنان این مناطق به ایسنا گفت: از ساعت 15 روز پنجشنبه 19 دی ماه تا ساعت 10 صبح روز شنبه 22 دی ماه مقدار بارش در ایستگاه های مختلف به بالای 220 میلی متر در بعضی نقاط این استان رسید که نسبت به میانگین سالانه منطقه و با توجه به خشکسالی های چند سال قبل، رقم بسیار بالایی بود.

دکتر محمداسماعیل مطلق اظهار کرد: طبق گزارش هایی که به دست ما رسیده، ایستگاه جاسک (220 میلی متر) و ایستگاه بشاگرد (150 میلی متر) به ترتیب بیشترین مقدار بارش را در استان هرمزگان داشتند.

وی با اشاره به این که کل جمعیت آسیب دیده در این سیل 46 هزار و 730 نفر در 154 روستا هستند، گفت: در سیل اخیر هرمزگان راه های مواصلاتی 30 روستا با جمعیت 3هزار و 518 نفر قطع شده است. در چنین شرایطی توجه به مسائلی که بتواند به عدم بروز بیماری و طغیان آن منجر گردد، ضرورت بالایی دارد.

مطلق تاکید نمود: شهرستان های جاسک و بشاگرد جزء شهرستان های شرقی استان هرمزگان هستند که با توجه به اینکه محل ورود و سکونت تعداد زیادی از اتباع خارجی هستند و نیز با توجه به وقوع سیل، احتمال بروز بیماری های وارده از کشورهای همسایه هم افزایش پیدا می نماید.

وی اضافه نمود: ضمناً استان سیستان و بلوچستان هم که خود این روزها درگیر مسائل پس از سیل است، با استان هرمزگان هم مرز است و همین احتمال بروز بیماری ها را بیشتر می نماید.

مطلق ادامه داد: به همین دلیل اقدامات لازم جهت پیشگیری از بروز بیماری های منتقله از ناقلین و بیماری های وارده مانند مالاریا، لیشمانیا، سیاه زخم، پولیو، وبا و همچنین بیماری های ویروسی تنفسی که به دلیل تراکم جمعیت در چادرهای اسکان اضطراری امکان بروز آن افزایش پیدا می نماید مانند آنفلوآنزا و سرخک بسیار ضروری است.

او اضافه نمود: البته در این بین نمی توان از احتمال بروز حوادثی مثل مارگزیدگی و عقرب گزیدگی در این مناطق غافل بود و باید تمهیدات لازم و داروهای مورد احتیاج به تعداد کافی برای ساکنان این مناطق تهیه گردد.

  • تهدید سلامت سیل زدگان

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت در رابطه با بهداشت محیط در مناطق شهری و روستایی سیل زده هرمزگان گفت: مسائلی از قبیل قطع آب لوله کشی شهری و به دنبال آن عدم دسترسی مردم به آب سالم، عدم جمع آوری زباله های شهری و روستایی و مختل شدن نظافت شهری، تاخیر در جمع آوری و دفن به موقع اجساد حیوانی، در دسترس نبودن سرویس های بهداشتی مناسب و اقلام بهداشتی مورد احتیاج از قبیل صابون، شامپو، مواد گندزدا، افزایش حشرات و جوندگان ناقل در منطقه و... سلامت سیل زدگان را تهدید می نماید.

مطلق در رابطه با اقداماتی که وزارت بهداشت برای گروه های آسیب پذیر بخصوص مادران باردار در مناطق سیل زده انجام داده است، اظهار کرد: در شهرستان جاسک حدود 965 مادر باردار طی این چند روز شناسایی شدند که از این تعداد 700 نفر جزء مادران باردار پرخطر بودند. از این تعداد 40 مادر در 7 روز آینده زایمان می نمایند که این امر وجود تجهیزات و داروها را بیش از پیش ضروری می نماید.

او اضافه نمود: پیش از وقوع سیل نیز اقداماتی نظیر تشکیل جلسه مدیریت بحران سیل در سطح معاونت بهداشتی و شبکه های بهداشت و درمان تابعه، سکونت 700 مادر باردار پرخطر در نزدیک ترین روستا به بیمارستان و ارائه تسهیلات زایمانی، توزیع 600 قوطی شیرخشک، تکمیل و توزیع داروهای دپوی سل، التور و HIV در کل حوزه تحت پوشش دانشگاه، توزیع واکسن و سرم ضد هاری و سرم ضد عقرب و آنالیز داروهای ترالی اورژانس اجرا شده بود.

  • اقلام مورداحتیاج سیل زده ها

این مسئول با بیان این که اقدامات وزارت بهداشت به همین جا ختم نشده و همچنان ادامه دارد، توضیح داد: تشکیل 5 تیم عملیاتی تخصصی و اعزام به منطقه سیل زده، توزیع پرکلرین یک درصد بین 300 خانوار، گندزدایی آب به میزان 1500 مترمکعب، توزیع 125 کیلوگرم پرکلرین، نجات جان 4 مادر باردار با بالگرد هلال احمر و اورژانس، واکسیناسیون آنفلوآنزا مادران و بچه ها، توزیع 500 محیط کری بلر و سرم ضد عقرب، پیگیری و توزیع داروهای بیماران هر منطقه از دیگر اقداماتی است که تا به امروز انجام داده ایم.

مطلق به چالش های حوزه بهداشت در بلایا و حوادث طبیعی از جمله نبود سوله بحران در دو شهرستان جاسک و بشاگرد و کمبود ماشین و آمبولانس یاری دار با توجه به مناطق صعب العبور اشاره نمود و گفت: ضروری است در مورد کمبودها به ویژه وسایل نقلیه یاری دار، تمهیدات لازم صورت گیرد.

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت در مورد مجموع اعتبارات مورد احتیاج برای برطرف مسائل به وجود آمده پس از وقوع سیل در هرمزگان، اعلام کرد: مبلغ کل مورد احتیاج برای تعمیر یا تجهیز خانه های بهداشت، مراکز درمانی و... در شهرستان هایی که در استان هرمزگان دچار خسارت شده اند، 12 میلیارد تومان است که مبلغ 2 میلیارد تومان از این اعتبار باید برای تهیه اقلام و تجهیزات ضروری مناطق سیل زده به صورت علی الحساب و فوری تامین گردد.

مطلق به بعضی از اقلام ضروری مورداحتیاج در مناطق سیل زده استان هرمزگان اشاره نمود و گفت: کانکس 60 متری جهت استفاده موقت خانه بهداشت و اسکان پرسنل، یخچال دارویی، پشه بند آغشته به سم، پودر ORS، کیت تشخیص وبا، کیت کلرسنج و واکسن آنفلوآنزا و هپاتیت از مهم ترین اقلام مورداحتیاج در این مناطق است.

منبع: همشهری آنلاین

به "هشدار وزارت بهداشت درباره بیماری های وارده از کشورهای همسایه ، کدام بیماری ها سیل زدگان را تهدید می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار وزارت بهداشت درباره بیماری های وارده از کشورهای همسایه ، کدام بیماری ها سیل زدگان را تهدید می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید