همه چیز درباره گرمایش زمین و تأثیری که بر زندگی ما و آیندگان دارد

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، در حال حاضر، گرمایش زمین مهم ترین بحران زیست محیطی است که حیات روی کره زمین را تحت تأثیر قرار می دهد. آب شدن یخ های قطبی، بالاآمدن سطح اقیانوس ها، تغییرات آب و هوایی شدید، در معرض خطر قرارگرفتن زیست جانوری و هزاران مشکل دیگر از تبعات گرم شدن زمین هستند. مهم ترین علت گرم شدن زمین هم فعالیت های انسانی است. افزایش تقاضا برای مصرف و بالطبع بالا رفتن فراوری، به انرژی بیشتری احتیاج دارد و سوزاندن انرژی به معنای گرمایش بیشتر است. در ادامه این موضوع را بیشتر آنالیز می کنیم. با ما همراه باشید.

همه چیز درباره گرمایش زمین و تأثیری که بر زندگی ما و آیندگان دارد

گرمایش زمین؛ تاریخچه، علل و پیامدها

گرمایش کره زمین حداقل در دو دهه گذشته همواره در بین اخبار مهم قرار گرفته است. آب شدن یخ های قطب، آتش سوزی های بزرگ در جنگل ها، از بین رفتن موجودات زنده، بالاآمدن سطح آب اقیانوس ها، سیل و خشک سالی های غیر طبیعی و مواردی از این دست، از پیامدهای گرمایش زمین هستد که تقریباً هر روز اخبار آنها را می شنویم.

اما گرمایش زمین (Global warming) به چه معناست و چطور ایجاد می گردد؟ در طی 100 سال گذشته، دمای زمین و سطح اقیانوس ها، به طور مداوم افزایش پیدا نموده و در این مدت، به طور میانه دمای زمین 1 درجه سانتی گراد بیشتر شده است. شاید این عدد خیلی بزرگ به نظر نرسد، اما موضوعی است که دانشمندان را به شدت نگران نموده. (تعدادی از پیامدهای این 1 درجه را در ابتدای این مطلب برشمردیم). دانشمندان، فعالیت های انسانی مانند صنایع ایجادکننده اثر گلخانه ای، دامداری صنعتی و جنگل زدایی را مهم ترین دلایل گرمایش زمین می دانند.

اثر گلخانه ای پدیده ای است که طی آن گازهایی مثل کربن دی اکسید در حجم زیاد وارد هوا می شوند و در لایه های بالایی جو قرار می گیرند. این گازها جلوی خروج گرمای ناشی از فعالیت های انسانی و تابش آفتاب را می گیرند و دمای زمین را به تدریج افزایش می دهد.

4 نوع گاز گلخانه ای اصلی، در کنار بخار آب، بیشترین تأثیر را در گرمایش زمین دارند:

  • کربن دی اکسید، که حاصل سوزاندن سوخت های فسیلی است.
  • متان، به طور عمده منشأ طبیعی دارد و از تجزیه گیاهان، باتلاق ها، فاضلاب، شالیزارهای برنج و نیز محل دفن زباله ها آزاد می گردد. بعلاوه گاوها نیز متان زیادی فراوری می نماید.
  • اوزون، گاز اوزون در صورتی که با مواد شیمیایی ایجادکننده آلودگی در زمین واکنش شیمیایی داشته باشد، نقش مخربی پیدا می نماید و بر گرم شدن زمین تأثیر می گذارد.
  • اکسید نیتروژن که منشأ آن، باکتری های موجود در خاک است که بر اثر کشاورزی صنعتی، پسماند دام ها، کشت بیش از حد در خاک و استفاده از کودهای شیمیایی آزاد می گردد.

چگونه گرمایش زمین به بحران تبدیل شد؟

بعد از انقلاب صنعتی، مصرف منابع انرژی به خصوص زغال سنگ به شدت افزایش پیدا کرد که هنوز هم در بسیاری از صنایع استفاده می گردد. در اواخر قرن نوزدهم هم نفت وارد چرخه انرژی شد. همین دو عامل، رشد صنایع و فراوریات را به شدت افزایش دادند. استفاده از این منابع، انرژی گازهای گلخانه ای زیادی ایجاد می نماید که دومین اثر آن، بعد از آلوده کردن هوا، گرمایش زمین است.

رفته رفته وابستگی به این منابع انرژی به جایی رسید که در عمل امکان جایگزینی آنها نبود و پیامدهای مصرف آنها نیز نادیده گرفته می شد؛ اما مسائل زیست محیطی بسیاری که ایجاد شد، بحرانی که برای لایه اوزون به وجود آمد و گرمای بی سابقه حتی در منطقه ها سردسیر نشان داد که گرمایش زمین موضوع مهمی برای ادامه حیات است.

ایران نیز از این گرمایش زمین بی نصیب نبود و البته به علت قرار گرفتن در میان 10 کشور اول فراوریکننده گازهای گلخانه ای، تأثیر زیادی هم در این بحران داشت. با توجه به نیمه خشک و کویری بودن اقلیم ایران و شکننده تر بودن محیط زیست ما، گرمایش دنیای تأثیرات مخرب تری روی آن دارد. از سوی دیگر، مدیریت ضعیف، کمبود امکانات، آموزش بسیار کم و در اولویت نبودن مسئله محیط زیست این آسیب ها را چندبرابر می نماید.

از جمله بحران هایی که ایران با آنها روبرو است، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش 2برابری دما در ایران در مقایسه با سایر نقاط دنیا؛ این موضوع باتوجه به اینکه کشور ما در کمربند خشکی دنیا قرار گرفته است، نگرانی ها را بیشتر می نماید.
  • کاهش شدید روان آب ها؛ به این معنا که آب های سطحی کم می شوند و ما مجبور می شویم که از منابع آبی تتازهناپذیر استفاده کنیم. در حال حاضر، ایران بیش از 60 درصد از آب های تتازهناپذیر خود را مصرف نموده است که مقدار استاندارد آن، 40 درصد است. این موضوع ما را به سمت ورشکستگی آبی می برد.
  • افزایش سیل؛ گرمایش زمین الگوی بارش ها را تغییر می دهد و باعث ایجاد بارش در منطقه های می گردد که پوشش گیاهی مناسب برای مهار این آب ها را ندارد و در نتیجه سیل های ویرانگر به راه می افتند.
  • افزایش آتش سوزی در جنگل های زاگرس؛ حدود 80 درصد آتش هایی که به جان زاگرس می افتند، به دست انسان ایجاد می شوند و تنها 20 درصد از آنها به عوامل طبیعی برمی گردند؛ اما با گرم شدن زمین، درصد این دلایل طبیعی بسیار بیشتر خواهد رفت. افزایش آتش سوزی در این جنگل ها باعث تغییرات جدی در زیست بوم و بیشترشدن آلودگی آب و هوا خواهد شد.
  • بالا رفتن سطح آب خلیج فارس و دریای عمان؛ پیش بینی شده است که آب شدن یخ های قطبی، باعث بالا آمدن 30 سانتی متری سطح آب خلیج فارس و دریای عمان تا 2050 و 80 سانتی متری تا انتهای قرن خواهد شد که تهدیدی جدی برای جزایر ایران است.

چه اقداماتی برای جلوگیری از گرم شدن زمین انجام داده ایم؟

متأسفانه دنیایان خیلی دیر به پیامدهای گرم شدن کره زمین پی بردند، اما خوشبختانه به جای منتظر ماندن و کاری نکردن، اقداماتی را صورت دادند. توافق نامه های بین المللی متعددی ماننده معاهده پاریس برای کاهش گازهای گلخانه ای منعقد شد. کشورهای بزرگ صنعتی متعهد شدند که اقداماتی را برای این کار صورت دهند.

افزایش مالیات صنایعی که کربن دی اکسید زیادی فراوری می نماید، به همین دلیل بود. بسیاری از شرکت های بزرگ تکنولوژی و صنعتی، آغاز به کم کردن فراوری کربن دی اکسید کردند. به طوری که برنامه آنها به صفر رساندن فراوری کربن دی اکسید است.

از سوی دیگر، مطلع سازی مردم نسبت به این پدیده، آموزش راه هایی برای کنترل گرمایش زمین و تشویق آنها به انجام اقداماتی نظیر موارد زیر، به همین دلیل انجام گرفته است:

  • داشتن تغذیه سالم؛
  • فراوری انرژی تتازهپذیر محلی؛
  • کاهش دور ریز مواد غذایی؛
  • جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان ها؛
  • جلوگیری از هدر رفت آب؛
  • استفاده از لامپ های کم مصرف؛
  • تفکیک زباله؛
  • خرید کالای دست دوم.

گرمایش زمین چه تأثیری بر زندگی آیندگان دارد؟

گرمایش زمین تنها به زندگی جاندارن و محیط زیست طبیعی محدود نخواهد شد و تأثیراتی بسیار بیشتر از آنچه به نظر می رسد، در زندگی جوامع انسانی خواهد داشت. این تأثیرات، باعث افزایش نابرابری های اقلیمی و مالی خواهد شد و نرخ مرگ و میر را در منطقه ها گرم تر به شدت افزایش خواهد داد.

  • نابرابری اقلیمی:

منطقه های که گرم تر شوند، زودتر منابع آبی و زیست محیطی خود را از دست خواهند داد. محیط زیست به شدت تخریب خواهد شد و زندگی جانوری به سرعت از بین خواهد رفت. این موضوع، روی سلامت و زندگی مردم این منطقه ها تأثیرات مخربی خواهد داشت. بر عکس، منطقه ها خنک تر، کمتر در معرض این آسیب خواهد بود.

  • نابرابری مالی:

منطقه ها گرم تر کره زمین به علت از دست دادن آب، منابع طبیعی و زمین های قابل کشت، از لحاظ مالی به شدت افت خواهند کرد. فراوریات کشاورزی و صنعتی آنها کم می گردد و کیفیت سطح زندگی مردم افت شدیدی پیدا می نماید. تنش ها بالا می گیرد و نرخ مرگ و میر بر اثر گرما و دلایل وابسته به آن بیشتر خواهد شد. شکاف طبقاتی نیز در این منطقه ها بسیار بیشتر خواهد شد.

جدا از این پیامدها، آیندگان در روزگاری سخت و تنها با داستان هایی از زمین سبز و قابل سکونت زندگی خواهند کرد.

کالای دست دوم؛ راهی برای کاهش گرمایش زمین

جدا از اقداماتی که دولت ها و صنایع بزرگ برای کاهش گرمایش زمین انجام می دهند، مردم عادی نیز می توانند با انجام کارهایی ساده و اِعمال تغییراتی در زندگی روزمره، تأثیر بزرگی بر کم شدن سرعت گرمایش زمین داشته باشند. در میان این کارها یکی بیشتر از همه مؤثر خواهد بود؛ خرید کالای دست دوم.

هر کالای نویی که فراوری می گردد تا به دست مصرف کننده برسد، علاوه بر صرف انرژی، آب و سایر منابع طبیعی آن هم در حجم زیاد، درنهایت تبدیل به زباله ای می گردد که گوشه ای از این کره آسیب پذیر را آلوده خواهد نمود.

استفاده از کالای دست دوم در کنار پیامدهای مثبت مالی و شکل گیری کسب و کارهای تازه، از حجم فراوریات و در نتیجه مصرف انرژی می کاهد. اقتصاد چرخشی که پلتفرم وبلاگ اخبار جدید به وسیله معامله کالای دست دوم در کشور شکل می دهد، نمونه ای از پیامدهای مثبت مالی و نیز عملی مؤثر در کاهش گرمایش زمین است.

این روزها کالاها کیفیت بالایی دارند و امکان اینکه تا سال ها مورد استفاده قرار بگیرند، وجود دارد. بنابراین استفاده از کالای دست دوم در سطح کیفیت زندگی تأثیر بدی نخواهد داشت.

جمع بندی

گرمایش زمین پدیده ای است که از هم اکنون زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است و در حال مشاهده پیامدهای آن هستیم. باید تا پیش از رسیدن به مرحله بدون بازگشت، اقدامات لازم را برای کاهش گرمایش زمین انجام دهیم. این وظیفه تک تک ما در قبال زندگی خودمان و آیندگان است.

شما چه اقدامات دیگری را در سطح فردی برای کاهش گرمایش زمین مفید می دانید؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "همه چیز درباره گرمایش زمین و تأثیری که بر زندگی ما و آیندگان دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره گرمایش زمین و تأثیری که بر زندگی ما و آیندگان دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید