کشف یک تابوت مومیایی کمیاب در جنوب مصر

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، یک تابوت چوبی کم یاب متعلق به خاندان هفدهم مصر باستان به همراه مومیایی آن در منطقه تاریخی الاقصر کشف شد. وزارت حفاظت از آثار باستانی مصر در بیانیه خود گفت: گروه باستان شناس اسپانیایی در شهر تاریخی الاقصر پیروز به کشف یک تابوت چوبی بسیار کمیاب متعلق به یکی از افراد خاندان هفدهم فراعنه شدند.

کشف یک تابوت مومیایی کمیاب در جنوب مصر

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری رویترز، در درون این تابوت چوبی که به طور شگفت انگیزی رنگ ها و تزئینات خارجی اش در طول سال ها حفظ شده، مومیایی یکی از افراد حکومتی و با نفوذ خاندان هفدهم مصرباستان (در حدود 1650 تا 1567 قبل از میلاد) تقریبا سالم وجود دارد.

خاندان هفدهم فراعنه مصر باستان در واقع ضعیف ترین خاندان این دوره محسوب می گردد که دومین دوره انتقالی تاریخ این سرزمین کهن با این خاندان به انتها می رسد و پس از اینکه احمس اول، مؤسس خاندان هجدهم در جنگ هکسوس شکست می خورد، مصر وارد دوره نوین تاریخی خود مشهور به عصر امپراتوری ها (حدود 1567 تا 85-1 قبل از میلاد) می گردد، از این زمان به بعد شهر الاقصر در جنوب قاهره به عنوان مرکز این سرزمین انتخاب می گردد.

علی الاصفر، رئیس بخش آثار تاریخی مصر باستان در بیانیه ای اعلام نمود: تابوتی که گروه باستان شناسان اسپانیایی با همکاری باستان شناسان مصری پیروز به کشف آن شدند، جسد مومیایی خود را به شکل خوبی حفظ نموده است.

بر طول این تابوت تصاویری به زبان هروگلیف حک شده که نشان می دهد صاحب این مومیایی یکی از افراد بزرگ عصر خود بوده است.

الاصفر اضافه نمود: این تابوت دو متر طول و 50 سانتی متر پهنا و 42 سانتیمتر ارتفاع دارد. روی تابوت نیز با نقوش خاصی به شکل پر پرندگان تزئین شده و بر روی آن دعا هایی دیده می گردد که گمان می رود برای یاری به متوفی در صعود به دنیا دیگر حک شده است.

خوسیه ژلان، رئیس گروه اسپانیایی کاوش در بیانیه ای اعلام نمود:این گروه که از حدود 13 سال پیش حفاری های خود را در منطقه ابونجا واقع در غرب شهر تاریخی الاقصر شروع نموده است، سال گذشته پیروز به کشف تابوت چوبی یک کودک پنج ساله از خاندان هفدهم فراعنه و مجموعه ای از مجسمه ها و طلسم هایی شد که همراه با آن دفن شده بودند.

منبع: فرارو

به "کشف یک تابوت مومیایی کمیاب در جنوب مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک تابوت مومیایی کمیاب در جنوب مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید