راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان در بچه ها

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، شایع ترین دلیل دندان درد در بچه ها، پوسیدگی دندان است. کلید پیشگیری از پوسیدگی دندان بچه ها این است که مراقب باشید کودک رژیم غذایی سالمی داشته باشد و از دندان های خود به خوبی مراقبت کند.

راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان در بچه ها پوسیدگی دندان بچه ها، زمانی شایع ترین بیماری دوران کودکی بود. اما در دو دهه گذشته از اندازه شیوع و شدت آن کاسته شده است. پژوهشگران بر این باورند که دلیل کاهش آن افزوده شدن فلوراید به خمیر دندان ها و آب آشامیدنی است. اما فرایند این کاهش متوقف نشده است. پوسیدگی دندان ها اکنون در خانواده های کم درامد و بچه های که بیش از اندازه غذا های آماده، فست فود، خوردنی های شیرین و نوشابه می خورند دیده می گردد.

پوسیدگی دندان بچه ها چگونه اتفاق می افتد؟اسید های فراوری شده با تجزیه غذا به وسیله میکروب ها، سطح سخت بیرونی دندان (مینا) را می فرسایند و فرورفتگی هایی در آن درست می نمایند. لایه نرمتر زیرین بی دفاع می ماند و نتیجتا فرسایش می یابد و بدین گونه پوسیدگی به تدریج بزرگتر می گردد.

دلیل پوسیدگی دندان بچه ها چیست؟پوسیدگی دندان ها از فعالیت میکروب هایی ناشی می گردد که در پلاک های دندانی، یعنی پوشش چسبنده ای متشکل از بزاق و مانده های غذا که روی دندان ها تشکیل می گردد، زندگی می نمایند. این میکروب ها از مانده های غذا و نوشیدنی ها (بیشتر قند ها) انرژی می گیرند و هنگام تجزیه آن ها، اسید فراوری می نمایند. این اسید ها را پلاک های دندانی نزدیک به دندان ها نگه می دارند که موجب جدا شدن مواد معدنی (مانند کلسیم و فسفات) از مینای دندان می گردد.

اگر این فرایند مهار نگردد و توسعه یابد مینای دندان و لایه زیرین آن نابود می گردد. اگر پوسیدگی دندان در این مرحله درمان نگردد، ممکن است مغز دندان (پولپ) آسیب ببیند که آسیب همیشگی به عصب ها و رگ های خونی درون آن را در پی دارد.

نشانه های پوسیدگی دندان بچه ها چیست؟پوسیدگی دندان در مراحل آغازین هیچگونه نشانه ای ندارد. نشانه های اصلی پوسیدگی در مراحل دیگر عبارتند از:

حساسیت دندان ها به غذا ها یا نوشیدنی های داغ، سرد و شیرین

در پوسیدگی بسیار پیشرفته، شاید دندان سیاه گردد و در سطح مینای دندان فرورفتگی های ایجاد گردد که قابل تماشا است و درد بسیار زیادی دارد.

آیا باید کودکم را نزد دندان پزشک ببرم؟پوسیدگی اگر زود شناسایی گردد می توان آن را درمان کرد. پس بهتر است در 1 سالگی نخستین آنالیز دندان پزشکی را برای کودک انجام دهید. از این سن، دندان های کودک باید در بازه های زمانی منظم آنالیز شوند.

بازه های زمانی هرچه کوتاه تر باشد بهتر است، اما معمولا هر 6 ماه یک بار کافی است. اگر در فواصل معاینه ها، کودک نشانه هایی از درد دندان داشت، باید کودک را به دندان پزشکی برد.

جهت تسکین درد دندان تا رسیدن به دندان پزشک، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

شربت یا قطره استامینوفن به اندازه مشخص، به کودک بدهید. هرگز استامینوفن را مستقیم روی دندان قرار ندهید، زیرا تماس طولانی آن با لثه ها ممکن است موجب سوختگی شیمیایی گردد.

در خصوص کودک خردسال، ممکن است اگر با استفاده از چند بالش، کودک را در حالت تکیه نموده نگاه دارید، احساس درد کمتری کند.

گذاشتن کیسه آب گرم با پوشش کافی بر روی صورت هم به کاهش درد دندان یاری می نماید.

دندان پزشک چه کار هایی انجام می دهد؟دندان پزشک دندان های کودک را آنالیز می نماید و ممکن است رادیوگرافی هم انجام دهد. اگر پوسیدگی در مراحل آغازین باشد ممکن است تنها دندان ها را تمیز و جرم گیری کند تا بزاق بتواند با دندان برخورد داشته باشد، بزاق می تواند مواد معدنی مورد احتیاج مینای دندان را از نو تامین کند. شاید ژل فلوراید هم تجویز گردد.

برای پوسیدگی های پیشرفته تر، دندانپزشک ممکن است بخش پوسیده دندان را بتراشد و پر کند. اگر عصب دندان هم بگونه ترمیم ناپذیری آسیب دیده باشد یا عفونت آن را از بین برده باشد، ممکن است عصب کشی احتیاج باشد و اگر پوسیدگی دندان خیلی پیشرفته تر باشد، باید دندان کشیده گردد.

چگونه از پوسیدگی دندان بچه ها پیشگیری کنیم؟با روش های زیر می توان از پوسیدگی دندان بچه ها جلوگیری کرد.

برنامه غذایی کودک دارای اندازه کمی قند باشد.

حداکثر 5 یا 6 بار در روز غذا خورده گردد.

پس از مصرف مواد غذایی، خصوصا شیرینی جات، مسواک زده گردد و دندان ها خوب تمیز گردد.

معاینه دندان پزشکی در بازه های زمانی منظم، انجام گردد.

مصرف غذا ها و نوشابه های قندی و نوشیدنی های اسیدی مانند آب میوه و نوشیدنی های گاز دار را برای کودک کم کنید. بهتر است این نوشیدنی ها تنها همرا غذا مصرف شوند. بهتر است به آب میوه کمی آب بیافزایید و آن را با نی به کودک خود بنوشانید (بعلاوه نوشیدنی های گاز دار). به شیر خواران نوشیدنی های شیرین با بطری ندهید. چون دندان ها را آلوده می نماید و پوسیدگی دندان را در پی دارد. بچه ها باید آب فلوراید دار بنوشند و دوبار در روز با یک خمیر دندان فلوراید دار مسواک بزنند، یک بار پس از صبحانه و یک بار هم شب پیش از خوابیدن. اگر امکان مسواک زدن پس از غذا مهیا نبود، می توان از آدامس بدون قند استفاده کرد. آدامس بدون قند، جریان بزاق دهان را بیشتر می نماید. بزاق اسید ها را خنثی می نماید و مواد معدنی مینای دندان را فراهم می نماید.

از اهمیت مسواک زدن برای بچه ها غافل نشوید. بیشتر بچه ها تا 6 یا 7 سالگی نمی توانند دندان هایشان را خوب مسواک بزنند با کمی خمیردندان همه دندان های کودک را به نرمی و به طور کامل مسواک بزنید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید