کنگره شعر سپید عربی در آبادان برگزار گردید

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، این برنامه شامگاه گذشته برای اولین بار با حضور شاعران بین المللی در استان خوزستان انجام شد که نوید ایجاد یک نقطه وصل میان ادبیات عرب استان و کشورهای همسایه را می دهد و فرصتی است برای آنکه شاعران این سبک ادبی نوظهور در استان، نقاط ضعف خود را بیابند و هم سو با دیگر شاعران شعر فصیح پیشرفت نمایند.

کنگره شعر سپید عربی در آبادان برگزار گردید

در این کنگره شاعرانی از اهواز و کشور عراق حضور داشتند که هر یک از آنها قصاید خود را خوانده و در کنار آن شاهد نقد اشعارشان از سوی منتقدان و صاحب نظران شعر سپید عربی بودند.

بدقولی منطقه آزاد اروند

جمال نصاری دبیر این کنگره ادبی در این مراسم گفت: برای انجام این حرکت فرهنگی، سازمان منطقه آزاد اروند متعهد شده بود که تمامی هزینه ها را تقبل و با برگزارکنندگان به بهترین نحو همکاری کند.

نصاری با اشاره به بدقولی منطقه آزاد در تحقق وعده های خود مبنی بر یاری اقتصادی به این مرامس اظهار کرد: بعد از ارائه طرح این برنامه به منطقه آزاد و دریافت قول مساعد برای برای همکاری آنها، دعوت نامه هایی برای مهمانان خود ارسال کردیم و بعد از حضور آنها در کشورمان، کم کم شاهد بی اهمیتی منطقه آزاد اروند بودیم که تنها اسپانسر این برنامه بود.

وی اضافه نمود: منطقه آزاد حتی برای تهیه هتل به منظور اسکان این دو مهمان یاریی نکرده و در عوض برای برگزاری برنامه های موسیقی و جنگ های شادی مبالغ هنگفتی را هزینه می نماید.

دبیر این کنگره ادبی با اشاره به جشن های اجرا شده به صورت همزمان در سطح شهر عنوان نمود: با وجود بی مهری منطقه آزاد اروند نسبت به بانیان این حرکت فرهنگی ادبی و بی احترامی به مهمانان دعوت شده، ما جشن هایی را در سطح شهر می بینیم که با خرج میلیون ها و دعوت هنرمندانی از تهران در منطقه آزاد اجرا می شوند و این یک تناقض عظیم در نگاه های فرهنگی منطقه آزاد به شمار می رود.

وی در رابطه با حضور دو شاعر عراقی و مشارکت ادبی آنها در کنگره تاکید نمود: بی شک مخاطب شعر سپید از فرهنگ متفاوتی بهره می برد و این سبک شعری نیز صندلی خود را کم کم در ادبیات عرب استان می یابد و روی آوردن به شعر فصیح بیش از پیش خواهد بود.

دبیر کنگرده ادبی شعر سپد در انتها گفت: هر دو شاعر عراقی مجموعه های شعری ارزشمندی را به چاپ رسانده که حضور آنها می تواند بر جا افتادن هر چه بیشتر شعر سپید اثر مثبت بگذارد.

ارتباط میان شعر سپید عربی در ایران و عراق

احمد عبدالساده یکی از شاعران عراقی حاضر در جشنواره نیز در تبادل نظر با وبلاگ اخبار جدید عنوان نمود: برگزاری چنین حرکت های در ترقی شعر سپید و ایجاد یک ارتباط قوی و موحد میان شاعران این سبک در ایران و عراق بسیار مفید و حائز اهمیت است.

عبدالساده اعلام کرد: پیش از این هیچگونه نگاه و یا تفکری نسبت به ادبیات عربی در کشور ایران نداشتم که بعد از دریافت اثر بعضی از شعرا از وجود چنین سرمایه های ادبی در استان خوزستان تعجب کردم.

وی با اشاره به وجود آثار ارزشمند ادبی و آینده روشن برای شعر سپید عربی در ایران اضافه نمود: بعد از خواندن این آثار و حضور در این کنگره به این باور رسیده ام که شاعران خوزستانی هم سطح با دیگر کشورها شعر می سرایند.

این شاعر عراقی همچنین گفت: در روزهای آینده شاهد ایجاد ارتباطات قوی تری میان دو قشر ادبی در ایران و عراق خواهیم بود.

عبدالساده در انتها گفت: به عنوان یک روزنامه نگار نیز آثار شاعران خوزستانی را در روزنامه های عراق منتشر خواهم کرد تا بدین شکل ادبیات عرب در اهواز و شعر سپید را در ایران به کشور خود منتقل کنم.

کنگره شعر سپید عربی در ایران کاملا تخصصی بود

میثم حربی دیگر شاعر عراقی حاضر در کنگره نیز در این خصوص به وبلاگ اخبار جدید گفت: این یک حرکت رو به جلو است برای پیشرفت این سبک نو ظهور و نوپا در کشور ایران و خوزستان که اجرا کننده آن بوده است.

حربی با اشاره به حضور قوی شاعران خوزستانی در این برنامه تاکید نمود: دیدن تجارب دیگران در سرودن این شعر و یافتن نقاط ضعف می تواند بسیار به شاعر یاری کند و من شخصا از حضور قوی و فعال شاعران حاضر استفاده کردم.

وی اضافه نمود: این یک نشست کاملا تخصصی بود و شعر سپید از تمام ابعاد مورد قضاوت و نقد افراد متخصص در این زمینه نهاده شد که این نشان دهنده اشراف کامل بر شعر فصیح عربی در استان خوزستان است.

این شاعر عراقی در انتها گفت: شعر سپید حاوی مفاهیم بسیاری است که در سرودن آن شاعر می خواهد تک تک این مفاهیم را به مخاطب برساند و استدلال، فهم و انتخاب را به او می سپارد.

مظلومیت شعر سپید عربی در خوزستان

یوسف صرخی از شاعران شعر سپید عربی در استان نیز در این رابطه به وبلاگ اخبار جدید اظهار کرد: پیش از این نیازمند حمایت و همراهی جامعه ادبی از شعر فصیح داشتیم ولی جز نقد ظالمانه و بی رحمانه چیزی عایدمان نشد.

صرخی اعلام کرد: کنگره نقطه روشنی است در تاریکی حال حاضر که نتیجه آن را نیز در آینده نزدیک و با استمرار جلسات نقد و آنالیز و معرفی شاعران و آثار آنها خواهیم بود.

وی اضافه نمود: با این وجود که سایه نقد همواره به دنبال این حوزه ادبی بوده ما همچنان سعی بر آن داریم تا هنر خود را در سرودن این قصاید ثبت کنیم و به مظلومیت شعر سپید عربی در استان پایان دهیم.

این شاعر اهوازی در انتها گفت:با حمایت و تعریف درست از شعر نثر، به تدریج بر مخاطبان آن نیز اضافه نموده می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کنگره شعر سپید عربی در آبادان برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنگره شعر سپید عربی در آبادان برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید