همه چیز در خصوص عرق کردن دست؛ برترین و راحترین راه های درمان آن

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، عرق کردن بیش از حد و غیر قابل کنترل کف دست ها، نوعی مشکل پزشکی است که در اصطلاح پزشکی به آن هایپر هییدروز کف دست گفته می گردد. این مشکل پزشکی یک مسئله کاملاً استرس آور است که تا حدودی ممکن است باعث خجالت و حتی تا حدودی باعث کم شدن اعتماد به نفس در افراد بگردد. عوارض این مشکل پزشکی می تواند از ایجاد اختلال در رابطه با کارهایی است که در آن دست ها با کاغذ در تماس هست مانند نوشتن یا مطالعه تا خیس بودن دست ها در هنگام دست دادن مختلف باشد و این قضیه می تواند تاثیرات منفی بر روی زندگی اجتماعی، امور تحصیلی و حتی شغل شما بگذارد.

همه چیز در خصوص عرق کردن دست؛ برترین و راحترین راه های درمان آن

موضوع هیپرهیدروز یا عرق کردن بیش از حد کف دست منفی ترین اثرات را در بین بیماری های پوستی بر زندگی شخص می گذارد، کاملا ثابت شده و حتی به صورت گزارشات معتبر علمی منتشر شده است.

اما بعلاوه باید بدانید که برای درمان این قضیه چندین راه چاره وجود دارد که شما می توانید برای درمان این مشکل از آن ها یاری بگیرید. برای درمان عرق دست اولین قدم استفاده از دئودرانت ها و ضد عرق ها است. فقط صبح ها ضد عرق یا دئودورانت را استفاده کرد و باقی روز آن ها را فراموش کرد. بلکه می توانید آن ها را شب ها قبل از رفتن به رختخواب هم بهره ببرید، این به شما یاری می نماید تا پوستتان خشک بماند. در مجله اینترنتی وبلاگ اخبار جدید با ما همراه شوید.

بیشتر بخوانید:10 علت عرق کردن زیاد در بزرگسالان؛ روش های درمانی پزشکی و خانگی

اولین قدم برای درمان عرق کردن سنگین: ضد عرق ها

ساده ترین راه مقابله با عرق کردن بیش از حد، استفاده از ضد عرق است که بیشتر افراد در حالت عادی بطور روزانه از آن استفاده می نمایند. بیشتر ضد عرق ها دارای نمک آلومینیوم هستند. هنگامی که آن ها را به پوست خود می زنید، ضد عرق ها لایه ای را تشکیل می دهند که مجراهای عرق کردن را تا حدودی مسدود می نماید.

شما می توانید یک ضد عرق از فروشگاه های اینترنتی یا داروخانه ها بخرید، یا اینکه پزشک شما می تواند یکی از این نوع محصولات را برای شما تجویز کند. ضد عرق های بدون نسخه ممکن است از داروهای ضد عرق که احتیاج به تجویز پزشک دارند، قدرت و اثر کمتری داشته باشند و تا حدودی کمتر تحریک نماینده باشند. با یکی از انواع ضد عرق ها که احتیاج به نسخه پزشک ندارند آغاز کنید و اگر تاثیر مناسبی برای برطرف مشکل شما نداشت، با پزشک خود در خصوص تجویز پزشک مشورت کنید.

بسیاری از ضد عرق ها دارای یک دئودورانت هم هستند، که مانع از عرق کردن نمی گردد بلکه به کنترل بوی عرق شما یاری می نماید.

ضد عرق ها فقط برای زیر بغل شما نیستند، بلکه می توانید بعضی از آن ها را در منطقه ها دیگری از پوست خود که عرق می کنید مانند دست و پای خود هم بهره ببرید. حتی ممکن است در بعضی قسمت های موهای سر مانند خط رویش مو ها هم استفاده گردد.

جالب اینجاست که بدانید نباید فقط صبح ها ضد عرق یا دئودورانت را استفاده کرد و باقی روز آن ها را فراموش کرد. بلکه می توانید آن ها را شب ها قبل از رفتن به رختخواب هم بهره ببرید، این به شما یاری می نماید تا پوستتان خشک بماند.

مراحل بعدی : 4 روش درمان پزشکی برای عرق کردن بیش از حد

اگر ضد عرق ها، عرق کردن بیش از حد دست و پاها را متوقف نمی نمایند، پزشک ممکن است یکی از این روش های درمانی را توصیه کند:

1- یونتوفورزیس (Iontophoresis):

در طول این درمان، شما دست، پاها یا هر دو را در ظرف کم عمق آبی به مدت 20 تا 30 دقیقه قرار می دهید، در حالی که یک جریان الکتریکی ضعیف از این آب عبور می نماید. هیچ کس دقیقاً نمی داند که این روش درمانی چگونه عمل می نماید، اما کارشناسان معتقدند که این کار می تواند مانع رسیدن عرق به سطح پوست شما بگردد. باید حداقل هفته ای چند بار این روش درمانی را تکرار کنید، اما بعد از چند بار ممکن است این کار تا حدودی جلوی عرق کردن را بگیرید. پس از یادگیری نحوه انجام این روش (یونونتوفورز)، می توانید یک دستگاه برای استفاده در خانه بخرید. بعضی از افراد فقط ماهانه به چند بار تکرار این روش درمان برای حفظ کردن تاثیرات آن احتیاج دارند.

اگرچه یونتوفورزیس عموماً بی خطر است، زیرا از یک جریان الکتریکی ضعیف استفاده می نماید، اما می تواند برای خانم های باردار و افرادی که دارای بی نظمی در ضربان قلب هستند یا دارای اعضای پیوندی هستند یا قسمت های فلزی (مانند تعویض مفصل) در بدن خود دارند یا دارای بیماری های قلبی یا بیماری صرع هستند، تا حدودی مضر باشد و در این موارد توصیه نمی گردد.

بیشتر بدانید: از کجا بفهمیم دیابت داریم؟ (نشانه های دیابت نوع 1 و 2)

2- سم بوتولینوم یا همان بوتاکس:

یکی دیگر از گزینه های درمانی برای تعریق زیاد، تزریق سم بوتولینوم A (بوتاکس) است. همان دارویی که برای برطرف چین و چروک های پوست استفاده می گردد. بوتاکس برای درمان عرق بیش از حد زیر بغل از طرف سازمان پزشکی آمریکا تأیید شده است. اما بعضی از پزشکان ممکن است از آن برای کف دست و کف پا هم استفاده نمایند.

بوتاکس با جلوگیری از ترشح ماده شیمیایی که باعث فعال شدن غدد عرق می گردد، می تواند تا حدودی برای برطرف مشکل عرق کردن بیش از حد یاری کند. ممکن است شما احتیاج به چندین بار تزریق بوتاکس داشته باشید، اما نتایج تقریباً یک سال می تواند دوام داشته باشد.

3- داروهای ضد کولینرژیک:

هنگامی که ضد جوش و درمان هایی مانند یونتوفورزیس(iontophoresis) و بوتاکس را آزمایش نموده اید و آن ها کار ننموده اند، پزشک شما ممکن است یک داروی تجویز شده مانند داروهای آنتی کولینرژیک را توصیه کند. داروهای آنتی کولینرژیک خوراکی، فعال شدن غدد عرق را متوقف می نمایند، اما آن ها برای همه مناسب نیست زیرا می توانند عوارض جانبی مانند تاری دید، تپش قلب، خشکی چشم، خشکی دهان و مشکل در ادرار کردن ایجاد نمایند.

4- جراحی:

شاید تا به حال دیده باشید که جراحان پلاستیک برای برطرف عرق کردن بیش از حد، روش جراحی را تبلیغ می نمایند. جراحی فقط برای افرادی که مبتلا به هایپرهیدروز یا عرق کردن شدید کف دست هستند و به درمان های دیگر پاسخ نداده است، توصیه می گردد. در حین عمل، پزشک ممکن است غدد عرق را ببرد، خراش می دهند یا بوسیله مکش آن ها را خارج کند.

بیشتر بخوانید: 18 روش خانگی آسان و سریع برای از بین بردن بوی بد پا و کفش

یکی دیگر از گزینه ها، انجام جراحی سمپاتکتومی قفسه سینه یا (ETS) است که در آن جراح برش های بسیار کوچکی ایجاد می نماید و اعصاب موجود در زیر بغل شما را قطع می نماید که به طور معمول غدد عرق را فعال می نماید. این روش بسیار مؤثر است، اما فقط به عنوان آخرین راه چاره برای افرادی که هر روش درمانی دیگری را امتحان نموده اند، استفاده می گردد. ETS قابل برگشت نیست و می تواند جای زخم را بر روی سطح پوست بر جا بگذارد. یک عارضه جانبی که تقریباً هر کس که از روش جراحی ETS استفاده کند به آن دچار می گردد این است که اندازه عرق کردن باید جبران گردد، یعنی وقتی بدن شما در یک ناحیه عرق کردن را متوقف می نماید، باید برای جبران آغاز به عرق کردن بیشتری در ناحیه های دیگری (مانند صورت یا قفسه سینه) می نماید.

5- روش MiraDry:

این روش در مطب پزشک انجام می گردد، این روش از انرژی حرارتی (گرما) استفاده می نماید که غدد فراوری نماینده عرق و بو را هدف قرار می دهد و این غدد موجود در زیر بغل یا کف دستان شما را از بین می برد. هنگامی که غدد از بین بروند، دیگر رشد نمی نمایند.

4 قدم برای کنترل عرق کردن بیش از حد دست که می توانید در خانه انجام دهید:

در حالی که می خواهید ضد عرق های مختلفی را آزمایش کنید، یا هر درمان دیگری که پزشک توصیه می نماید را انجام دهید، می توانید بعضی از این راه چاره های خانگی را که در زیر آمده است را نیز انجام دهید تا به کم شدن اندازه عرق کردن یاری کند.

  1. لباس های سنگینی را که عرق می نماید، نپوشید. درعوض، پارچه های سبک و تنفسی مانند پنبه و ابریشم بپوشید. یک لباس اضافی را در زمان هایی که می دانید قرار است ورزش کنید یا برای مدت طولانی در بیرون از منزل در گرما باشید، با خود ببرید. پاهایتان هم می تواند عرق کند، بنابراین جوراب هایی بپوشید که رطوبت پاهایتان را جذب کند.
  2. هر روز با استفاده از صابون های ضد باکتریایی، دوش یا حمام کنید تا رشد باکتری هایی که می توانند در پوست شما زندگی نمایند و بو ایجاد نمایند را کنترل کنید و بعد از آن و قبل از استفاده از ضد عرق، پوست خود را کاملاً خشک کنید.
  3. برای جذب عرق از آسترها و زیر پوش های مخصوص عرق گیر بهره ببرید تا لباس شما خراب نگردد و ایجاد بوی نامطبوع نکند.
  4. خوردن غذاهای تند و بعلاوه نوشیدنی های الکلی هر دو می توانند باعث گردد شما تا حدودی بیشتر عرق کنید. مصرف نوشیدنی های گرم مانند چای و قهوه هم همین اثر دارند.

برای مشاهده درمان خانگی دیگر به سبک زندگی مراجعه کنید.

برای تماشا موارد بیشتر بر روی 14 روش برای از بین بردن لکه های زرد عرق لباس کلیک کنید.

منبع: اُکالا

به "همه چیز در خصوص عرق کردن دست؛ برترین و راحترین راه های درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز در خصوص عرق کردن دست؛ برترین و راحترین راه های درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید